Badania partycypacyjne jako odpowiedź na założenia społecznego modelu niepełnosprawności?
View/ Open
Author:
Wołowicz, Agnieszka
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 252, Studia de Cultura 10 (1) (2018), s. [165]-177
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
kobiety z niepełnosprawnością intelektualnąbadania jakościowe
badania włączające
women with intellectual disabilities
qualitative research
inclusive research
Date: 2018
Metadata
Show full item recordDescription:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Abstract
Społeczny model niepełnosprawności, warunek podmiotowego traktowania uczestników badań społecznych i założenie
dostępności badanych osób do procesu badawczego, wynikające z Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych, stawiają
badaczy przed koniecznością poszukiwania nowych strategii prowadzenia badań, które docierają do świata znaczeń osób
badanych. Naprzeciw tym wyzwaniom wychodzi model badań partycypacyjnych, który wydaje się również właściwy dla
uchwycenia intersekcjonalności kategorii płci i niepełnosprawności. The social model of disability, the requirement for the subjective treatment of participants in social research and
the availability of research subjects to the research process, resulting from the Convention on the Rights of
Persons with Disabilities, put researchers before the need to seek new research strategies that grasp the world of
meanings of the respondents. The model of participatory research, which seems also appropriate for capturing the
intersectionality
of the gender and disability, seems to meet these challenges.