Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 291. Studia de Cultura 11 (4). Kulturoterapia: strategie wykorzystywania mediów i kultury w leczeniu, profilaktyce i edukacji
Author:
Ogonowska, Agnieszka
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-editor:
Ogonowska, Agnieszka
Publisher:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-issn: 2083-7275
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl, en
Date: 2019
Metadata
Show full item recordDescription:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Abstract
Oddajemy do rąk Czytelników kolejny numer monograficzny czasopisma naukowego
„Studia de Cultura”, poświęcony tym razem problematyce kulturoterapii w cywilizacji
medialnej XXI wieku.
Kulturoterapia to metoda aktywizacji potencjału i rozwijania zasobów człowieka
w celu poprawy lub przywrócenia jego dobrostanu psychofizycznego przez
aktywne wykorzystanie tekstów i praktyk kulturowych. Uczestnictwo w kulturze
symbolicznej oraz aktywne jej kreowanie od starożytności postrzegane jest jako
szansa rozwoju człowieka oraz forma przywrócenia temu rozwojowi bardziej pożądanej
formy.
Na temat zastosowania kulturoterapii w działaniach leczniczych, profilaktycznych
i edukacyjno-wychowawczych powstało już wiele publikacji, głównie poświęconych
poszczególnym jej formom, np. biblioterapii, filmoterapii lub muzykoterapii,
oraz wykorzystaniu w tym procesie innych mediów tradycyjnych.
Dynamiczny rozwój kultury, w tym mediów elektronicznych i nowych mediów,
oraz bardziej aktywistyczny stosunek użytkowników do jej zasobów (Kultura partycypacji,
Kultura Web 2.0/Web 3.0) motywują do ponownej refleksji nad kulturoterapią,
stanem badań jej poświęconych oraz do oceny i opisu istniejących praktyk
kulturoterapeutycznych (formy, funkcje, strategie, uczestnicy, zastosowania, badanie
skuteczności, kompetencje kulturoterapeuty oraz zasady przygotowania do
zawodu).
Autorzy artykułów publikowanych w tym numerze opisują różnorodne zastosowania
mediów w kontekście działań terapeutycznych, edukacyjnych oraz w profilaktyce
zdrowia człowieka. Przedmiotem analizy są między innymi: współczesna
kultura terapii, wykorzystanie filmów i kina międzykulturowego w tym procesie,
w odniesieniu do różnych grup odbiorczych, fototerapia oraz terapeutyczne zastosowania
literatury. Jeden tekst został poświęcony działaniom antykulturoterapeutycznym
w kontekście wykorzystywania nowych technologii.
W dziale „Sprawozdania z imprez zagranicznych” Czytelnicy mogą zapoznać
się z tekstem Uniwersytet i komunikacja. Kształcenie wyższe na ziemiach niemieckich
i polskich jako fenomen transgraniczny (do 1939 roku), Würzburg, Niemcy,
16–17 września 2019, który dotyczy konferencji naukowej na Uniwersytecie
w Würzburgu.
Mam nadzieję, że tom monograficzny spotka się z zainteresowaniem Czytelników
i pobudzi środowisko badaczy do dalszych interdyscyplinarnych studiów nad
tytułową problematyką.