Ciała dyscyplinowane czy podmioty transgresywne? Somatoestetyka fikcyjnych zespołów death- i blackmetalowych
View/ Open
Author:
Sierzputowski, Konrad
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 258, Studia de Cultura 10 (3) (2018), s. [34]-46
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
black metaldeath metal
ciało
somatoestetyka
animacja
komiks
reżim
black metal
death metal
body
somatoaesthetic
animation
comic
regime
Date: 2018
Metadata
Show full item recordDescription:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Abstract
Spektakle koncertów zespołów metalowych są widowiskiem o dużym stopniu symbolicznej
umowności, która paradoksalnie ma za zadanie wywoływać efekt nieustannej autentyczności
wśród widzów i słuchaczy. Prezentowane utwory, a także cały entourage sceniczny i wizerunkowy
zespołu stanowi o sile jego podmiotowości w polu lokalnej muzyki metalowej. Bardzo
rzadko, a często także niechętnie, mówi się jednak o zakulisowej egzystencji grup metalowych
oraz o procesach dyscyplinujących, którym muszą się poddawać, by wywołać określone
i oczekiwane efekty wśród słuchaczy. Da się jednak zauważyć krytyczny namysł nad zjawiskiem
zakulisowej dyscypliny w metatekstach muzycznych, takich jak komiksy i animacje
poświęcone biografiom zespołów fikcyjnych. Teksty te transgresywnie unaoczniają problem
masochistycznego spektaklu ciała i przemocowej, choć pozornej, autentyczności grup muzycznych.
Przykładami takich tekstów są japońska animacja Detroit Metal City (2008) oraz
komiksem Będziesz smażyć się w Piekle autorstwa Krzysztofa „Prosiaka” Owedyka (2016). The performances of metal music gropus kind be described as a spectacles of a high degree
of symbolic convention, which is paradoxically intended to cause the effect of constant
authenticity among spectators and listeners. However, it is diffucult to find any kind of material
that shows behind-the-scenes existance of those gropus, we can find critical reflection on
the phenomenon of behind-the-scenes discipline in meta-music texts, such as comics and
animations devoted to the biographies of fictional music groups. These texts transgress the
problem of the masochistic spectacle of the body fictional authenticity of the musical groups.
Examples of such texts are the Japanese animation Detroit Metal City (2008) and the Polish
comic Będziesz smażyć się w Piekle by Krzysztof “Prosiak” Owedyk (2016).