Djent – cyfrowa neomoderna metalu?
View/ Open
Author:
Mądro, Andrzej
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 258, Studia de Cultura 10 (3) (2018), s. [141]-155
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
djentmetal progresywny
heavy metal
postmodernizm
cyfrowa rewolucja
djent
progressive metal
heavy metal
postmodernism
digital revolution
Date: 2018
Metadata
Show full item recordDescription:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Abstract
Djent jest najmłodszym podgatunkiem metalu progresywnego, zarazem beneficjentem
cyfrowej rewolucji. Przekracza tradycyjne modele muzyki popularnej i stara się ze wszech
miar być nowatorski, ale jego awangardowość nie stanowi zaprzeczenia metalu, lecz znacząco
wzbogaca zasób jego muzycznych środków. W djencie można jednocześnie widzieć symptomy
(neo-)modernistyczne, czyli zachowanie indywidualizmu i autonomii, przy jednoczesnym
zniesieniu granic i wdrażaniu utopijnego planu złączenia sztuki z życiem i społeczeństwem,
niezrealizowanego w pełni przez pierwsze, historyczne awangardy. Deep-rooted ideas of “art rock” do not expire and recently gave rise to the new, progressive
metal trends like djent. It wants to be the elite, the modern, and the innovative. At the
expense of greater commercial success, djent bands cut off from the mainstream and operate
independently, incessantly exceeding stylistic and aesthetical boundaries. Poetics of their
music often reveal a tension between elitism and egalitarianism, intellect and corporeality,
individuality and convention. But can it be seen as some kind of musical trans-avant-garde or
neomodernistic?