Koncerty zespołów metalowych jako teatr okrucieństwa
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Stec, Łukasz
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 287, Studia de Cultura 11 (3) (2019), s. [70]-80
Język: pl
Słowa kluczowe:
Artaudteatr okrucieństwa
koncert muzyczny
Batushka
Gorgoroth
Tool
Artaud
Theatre of Cruelty
music concert
Batushka
Gorgoroth
Tool
Data: 2019
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Streszczenie
Artykuł traktuje o koncertach metalowych jako (nie-)świadomej realizacji teatru okrucieństwa
sformułowanej w latach trzydziestych XX wieku przez Antonina Artauda. Życie tego
twórcy jest buntem wobec mieszczańskiego stylu życia, co przekłada się przede wszystkim
na treść jego pism, które są obrazoburcze i przełomowe. Jest w tym pewne podobieństwo
do estetyki i poetyki muzyki blackmetalowej, ewokującej nastrój grozy i buntu. Teatr okrucieństwa
nie ma związku z zadawaniem bólu i cierpienia w wymiarze fizycznym, Artaudowi
zależało na tym, by spektakl był okazją do zmian w widzu, dla którego oglądane przedstawienie
jest doświadczeniem wzniosłym, rytualnym i dotykającym sacrum. Koncerty zespołów:
Gorgoroth, Batushka i Tool, zostały wybrane jako reprezentatywne dla omówienia obecności
koncepcji Artauda w muzyce metalowej The following paper is dedicated to metal music concerts as (non-)deliberate realisation
of the Antonin Artaud’s (1896–1947) Theatre of Cruelty, which he proposed in the 1930s.
The life of Artaud is a pure rebellion against society, which pervades his writings that are
both iconoclastic and groundbreaking. There is a certain similarity between Artaud and
black metal music, whose aesthetics and poetics evoke the sense of dread and rebellion.
The Theatre of Cruelty is not about corporal suffering. It aims to provoke essential changes
in a viewer, owing to the play, which could be regarded as a noble ritual, touching sacrum.
Concerts of Gorgoroth, Batushka and Tool have been selected as representative ones in order
to discuss the presence of the Artaud’s concept in metal music.