Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. 58. Studia Historicolitteraria 8
Author:
Faron, Bolesław
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-editor:
Faron, Bolesław
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-issn: 1644-1885
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Date: 2008
Metadata
Show full item recordDescription:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Abstract
To już siódmy tom referatów z konferencji naukowych organizowanych od 2001 roku systematycznie we wsi Maniowy koło
Nowego Targu przez Katedrę Literatury Polskiej Akademii Pedagogicznej. Tematem tegorocznego spotkania była
literatura i antropologia. Dla wygłoszenia referatu głównego, wprowadzającego został zaproszony profesor Michał
Paweł Markowski z Uniwersytetu Jagiellońskiego, wybitny znawca tej problematyki.
Przedmiotem analizy w poszczególnych referatach były zarówno teksty autorów dawnych (Drużbacka, Mickiewicz,
pozytywiści), jak i XX wieku (Iwaszkiewicz, Pankowski, Poświatowska, Szymborska) oraz najnowsze (Kapuściński,
Chwin). Tradycyjnie już reprezentowana była grupa medioznawców (Ogonowska, Skowronek) i logopedów (Cieszyńska,
Korendo, Szmuc).
Zróżnicowane ustalenia badawcze zostały oświetlone przy wykorzystaniu metody antropologicznej w badaniu języka i
literatury. Referatom towarzyszyła żywa, kompetentna, dyskusja, w której głos profesora Markowskiego brzmiał
donośnie, a czasem również korygująco. Poza walorami par excellance naukowymi konferencja miała też wymiar
dydaktyczny, zwłaszcza dla młodszych jej uczestników (w tym studentów), wskazywała bowiem, jakie wyniki można
osiągnąć przez konsekwentne stosowanie określonej metodologii badawczej.