Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorMilczanowska, Annapl_PL
dc.date.accessioned2020-12-03T20:43:55Z
dc.date.available2020-12-03T20:43:55Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.citationAnnales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 103, Studia de Cultura 2 (2011), s. [96]-102pl_PL
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/9703
dc.descriptionDokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".pl_PL
dc.description.abstractWhat is death in contemporary world? “Faked”, multiplied by movies and games, it becomes standard, it doesn’t frighten. In contemporary world the second type of death is taboo. It is pushed out of consciousness. Man striving for immortality, striving for eternal youth doesn’t want to remember it. Death was always connected to art. Artists tried to depict the deceased. The idealistic paintings of the dead or preserving their bodies in best possible condition was a gateway to the afterlife. Masks and coffin portraits were heirlooms, they replaced the body of the deceased family member. The mediaeval tombstones called transi played a different role – they depicted rotting corpse eaten by vermin. They reminded of inherent death and of death’s mundane meaning. Contemporary photographers’ work (e.g. Jeffrey Silverthorne’s or Andreas Serrano’s) appeal to these mediaval examples. They show massacred human bodies photographed in a specific, almost excluded from our consciousness setting – the morgue. One should contemplate whether the art depicts a man or a corpse identified with litter. What is the purpose of depicting dead bodies that were secretly photographed in a morgue or were prepared, immersed in formalin and exhibited at an art gallery? The fascination of body and its secrets influenced the way of showing the dead. Bodies of anonymous people seen in the photos are treated by contemporary people as waste. By the means of camera the photographed deceased are depersonalized twice. Once by the camera that is killing them, the second time by abjecting them.en_EN
dc.description.sponsorshipDokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.subjectfotografia współczesnapl_PL
dc.subjectśmierćpl_PL
dc.subjectkostnicapl_PL
dc.subjectikonografiapl_PL
dc.subjectnagrobkipl_PL
dc.subjectśredniowieczepl_PL
dc.subjectvanitaspl_PL
dc.subjectmakabrapl_PL
dc.subjectabjectionpl_PL
dc.subjectcontemporary photographyen_EN
dc.subjectdeathen_EN
dc.subjectmorgueen_EN
dc.subjecticonographyen_EN
dc.subjectgravesen_EN
dc.subjectthe Middle Agesen_EN
dc.subjectVanitasen_EN
dc.subjectmacabreen_EN
dc.subjectabjectionen_EN
dc.titleFotografik w kostnicy – o ukazaniu osoby zmarłej w sztuce współczesnejpl_PL
dc.title.alternativePhotographer in the morgue – about the image of the deceased in contemporary photographyen_EN
dc.typeArticlepl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord