Cudzoziemka Marii Kuncewiczowej czytana współcześnie – w stronę konsensualnej interpretacji tekstu literackiego
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Stoch, Magdalena
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 253, Studia de Cultura 10 (2) (2018), s. [18]-31
Język: pl
Słowa kluczowe:
Cudzoziemka Marii Kuncewiczowejkonsensus
postkolonializm
Cudzoziemka Marii Kuncewiczowej
consensus
postcolonial studies
Data: 2018
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Streszczenie
Artykuł stanowi próbę ponownego odczytania powieści Marii Kuncewiczowej Cudzoziemka,
z zastosowaniem perspektywy postokolonialnej i konsensusu jako formy moderowanego
procesu grupowego, nastawionego na osiągnięcie porozumienia. Praca opiera się na założeniu,
że jeśli dyskusja o tekstach literackich – również tych historycznych – ma mieć sens,
musimy dostrzec w niej szansę na realną zmianę rzeczywistości. Interpretacje postkolonialne
ukazują tożsamość kolonizowanych jako proces ciągłego pozycjonowania, łączący się z procesami
nawracania traumy, internalizacji uprzedzeń i powielania schematu przemocy. Z kolei
metoda konsensusu przenosi punkt ciężkości z tekstu na interpretującą wspólnotę, która
może realnie wpływać na otaczającą rzeczywistość. I present a new reading of the Maria Kuncewicz novel, entitled The Foreigner, with using postcolonial
perspective and consensus as a form of moderated group process aimed at reaching
agreement. The work is based on the premise that if the discussion of literary texts is to make
sense, we must see in it a chance for a real change of reality. Postcolonial interpretations
show the colonized identity as a process of continuous positioning, linked to the processes
of trauma conversion, the internalization of prejudice, and the amplification of the pattern of
violence. On the other hand, the consensus method shifts the focus from text to interpreting
community which can really influence on the surrounding reality.