Projektanci mitów – kreacje Schulza, Rotha i Meyrinka
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Szyszka vel Syska, Monika
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 253, Studia de Cultura 10 (2) (2018), s. [70]-85
Język: pl
Słowa kluczowe:
Bruno SchulzDemiurg
demiurgia
edukacja
egzegeza
gnoza
gnostycyzm
kreacja
kultura habsburska
monarchia austro-węgierska
modernizacja
mit
Austro-Hungarian Empire
Bruno Schulz
creation
crisis Demiurge
education
exegesis
gnosis
culture
Modernity
myth
Data: 2018
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Streszczenie
Artykuł omawia koncepcje kreacyjne pisarzy wywodzących się habsburskiego kręgu kulturowego.
Bruno Schulz, Joseph Roth i Gustav Meyrink tworzyli w czasach końca wielkiej formacji
kulturowej, która pozostawiła własny mit oparty na nostalgii za odchodzącym w niepamięć
światem. Schulz, Roth i Meyrink pisali o kulturze, która zauważa własną kreacyjną niewydolność,
kulturze doświadczającej kryzysu cywilizacji, niemogącej więcej petryfikować i porządkować
wkraczającej modernizacji. W artykule odnoszę się do popularnej u progu I wojny
światowej idei demiurgii będącej, według analizowanych przeze mnie twórców, jedną z możliwych
wzorów kreacyjnych. The article discusses the ideas of creation coined by authors descended from the same,
Austro-Hungarian cultural field, by: Bruno Schulz, Joseph Roth and Gustav Meyrink. Austro-
Hungarian Monarchy created its own mithology based on nostalgia for the World, which
was consigning to the dark recesses of history. The authors, conscious of inefficiency of
contemporary culture, used the idea of Demiurge to show one of possible creating ideas.