Sęp, czyli o ciemnej stronie współczesnego reportażu
Author:
Popławska, Joanna
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 253, Studia de Cultura 10 (2) (2018), s. [86]-99
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
dwudziestolecie międzywojenneliteratura współczesna
reportaż
Wojciech Tochman
interwar period
modern literature
reportage
Wojciech Tochman
Date: 2018
Metadata
Show full item recordDescription:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Abstract
Głównym celem reportera / fotoreportera jest uchwycenie interesującego, szokującego materiału,
który mógłby mieć wpływ na emocje czytelnika. To dlatego bieda, cierpienie i śmierć
stają się najważniejszymi tematami, a reporter podąża ich ścieżką, bez względu na to, czy
takie działania wydają się moralne, czy nie. Wówczas jednak pisarz może łatwo stracić z oczu
swój główny cel, człowieka. Człowieka, który odsłania całą nagą prawdę, odsłania cierpienie,
mając nadzieję na poprawę swojego losu istoty, by na koniec zostać porzuconym przez reportera
i stać się po prostu jeszcze jedną dobrze sprzedaną historią. Celem mojego artykułu będzie
przyjrzenie się amoralnej postawie reportera i relacji: reporter / fotoreporter – główny
bohater tekstu. Analiza oparta będzie na najnowszej książce Wojciecha Tochmana – Eli, Eli.
Aby bardziej uwypuklić główną tezę artykułu, współczesny reportaż skonfrontowany został
z tym z okresu międzywojennego, reprezentowanym przez pionierów reportażu społecznego
– Irenę Krzywicką i Wandę Melcer. Celem artykuły jest wskazanie ewolucji gatunku, jego
transformacji i ich przyczyn. The main goal of a reporter / photojournalist is to capture some interesting, shocking
material, one that would affect the emotions of a reader. Therefore, poverty, suffering and
death become the most important, and the reporter follows their path no matter whether
such actions seem moral or not. The writer might then easily lose the main focus, a man.
A man who reveals all the naked truth, uncovers the suffering, hoping to improve his or her
being. At the end, such people are abandoned by the reporter and they become just a well-sold
history. The purpose of my paper will be to look closer at the amoral attitude of a reporter
and the relationship: reporter/ photojournalist – the main character of a text. My analysis will
be based on Wojciech Tochman’s latest reporter’s book – Eli, Eli. To prove my thesis more
distinctly, I will confront the contemporary reportage with the one from the Interwar period
represented by the pioneers of social reportage – Irena Krzywicka and Wanda Melcer. My
goal will be to indicate the evolution of the genre, its transformations and their causes.