Świadomość teatralna Antoniego Słonimskiego zapisana w debiucie prozatorskim
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Warońska, Joanna
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 253, Studia de Cultura 10 (2) (2018), s. [100]-115
Język: pl
Słowa kluczowe:
Antoni Słonimskipowieść Teatr w więzieniu
motyw theatrum mundi
świadomość teatralna
antropologia widowisk
Antoni Słonimski
the novel Teatr w więzieniu [Theater in Prison]
theatrum mundi
theatralical awareness
the anthropology of performance
Data: 2018
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Streszczenie
Na podstawie powieści Teatr w więzieniu (1921) autorka opisała różne sposoby definiowania
teatru. To instytucja, wypracowująca własny ceremoniał, więc przedstawienie w więzieniu
zdaje się jego parodią, jedno z widowisk, obok zawodów sportowych i występów cyrkowych,
ale także sposób zdefiniowania relacji międzyludzkich, gdy postacie pokazane jako wytrawni
aktorzy poprzedzają ludzi interakcyjnych Witolda Gombrowicza.
Słonimski zastanawia się także nad konsekwencjami zmiany hierarchii sztuk, gdy motyw theatrum
mundi zostaje zastąpiony przez kinematograf. Wyświetlane obrazy, nawiązujące do
jaskini Platona, zwiększają jednak poczucie alienacji jednostek. Taki świat coraz wyraźniej
staje się więzieniem. Based upon the novel Teatr w więzieniu [Theatre in Prison] (1921), the author has described
various methods for defining this category. This institution develops its own ceremonial.
Therefore, a performance in prison appears to be a parody of it, to be one of the shows – along
sports competitions and circus performances – but also a method for defining interpersonal
relations, as the characters, depicted as expert actors, precede Witold Gombrowicz’s
interactive people.
Słonimski also ponders the consequences of the change in the hierarchy of arts, as theatrum
mundi is replaced by cinematograph. However, the projected images, referencing Plato’s
cave, increase the sense of alienation. It is becoming progressively more evident that such
a world transforms into a prison.