Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorWarońska, Joannapl_PL
dc.date.accessioned2020-12-04T18:39:42Z
dc.date.available2020-12-04T18:39:42Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationAnnales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 253, Studia de Cultura 10 (2) (2018), s. [100]-115pl_PL
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/9715
dc.descriptionDokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".pl_PL
dc.description.abstractNa podstawie powieści Teatr w więzieniu (1921) autorka opisała różne sposoby definiowania teatru. To instytucja, wypracowująca własny ceremoniał, więc przedstawienie w więzieniu zdaje się jego parodią, jedno z widowisk, obok zawodów sportowych i występów cyrkowych, ale także sposób zdefiniowania relacji międzyludzkich, gdy postacie pokazane jako wytrawni aktorzy poprzedzają ludzi interakcyjnych Witolda Gombrowicza. Słonimski zastanawia się także nad konsekwencjami zmiany hierarchii sztuk, gdy motyw theatrum mundi zostaje zastąpiony przez kinematograf. Wyświetlane obrazy, nawiązujące do jaskini Platona, zwiększają jednak poczucie alienacji jednostek. Taki świat coraz wyraźniej staje się więzieniem.pl_PL
dc.description.abstractBased upon the novel Teatr w więzieniu [Theatre in Prison] (1921), the author has described various methods for defining this category. This institution develops its own ceremonial. Therefore, a performance in prison appears to be a parody of it, to be one of the shows – along sports competitions and circus performances – but also a method for defining interpersonal relations, as the characters, depicted as expert actors, precede Witold Gombrowicz’s interactive people. Słonimski also ponders the consequences of the change in the hierarchy of arts, as theatrum mundi is replaced by cinematograph. However, the projected images, referencing Plato’s cave, increase the sense of alienation. It is becoming progressively more evident that such a world transforms into a prison.en_EN
dc.description.sponsorshipDokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.subjectAntoni Słonimskipl_PL
dc.subjectpowieść Teatr w więzieniupl_PL
dc.subjectmotyw theatrum mundipl_PL
dc.subjectświadomość teatralnapl_PL
dc.subjectantropologia widowiskpl_PL
dc.subjectAntoni Słonimskien_EN
dc.subjectthe novel Teatr w więzieniu [Theater in Prison]en_EN
dc.subjecttheatrum mundien_EN
dc.subjecttheatralical awarenessen_EN
dc.subjectthe anthropology of performanceen_EN
dc.titleŚwiadomość teatralna Antoniego Słonimskiego zapisana w debiucie prozatorskimpl_PL
dc.title.alternativeAntoni Słonimski’s Theatrical Awareness Recorded in His Prose Débuten_EN
dc.typeArticlepl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord