Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorŁubieniewska, Ewapl_PL
dc.date.accessioned2020-12-05T10:53:57Z
dc.date.available2020-12-05T10:53:57Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.citationAnnales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 135, Studia de Cultura 5 (2013), s. [7]-16pl_PL
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/9726
dc.descriptionDokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".pl_PL
dc.description.abstractWitkacy’s team adapted the poem Ball in the Opera and – without losing the beauty of the poetic word – performed its stage transformation. Theatrical signs, though far from an illustrative character, conveyed the metaphoric sense of Tuwim’s message. The set design was brought to a minimum: consisting of a little cabaret curtain at the actors’ entry and a simple six-arm carrousel, standing on a little podium of an empty dance floor area. Some instrumentalists, with their specific musical language of jazz, expressed the tensions of the stage action, demarcated by the composition order of the poem, while actors’ actions were subordinated to the choreographic scheme. Figures derived from the poetic narrative, and using its text, built the world of the play, where the ten-person team underwent numerous rapid metamorphoses, evoking an impression of a large crowd. A key role was played by two figures: a grotesque prophet of the oncoming Apocalypse and an evangelical indecent woman, embodied into a final revue heroine. Apart from the stage situations derived from the poem, the spectacle also accommodated some episodes that did not take place in the author’s plan of events, but in a metaphoric nutshell, typical of Tuwim, they diagnosed the presented reality.en_EN
dc.description.sponsorshipDokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.subjecttransformacjapl_PL
dc.subjectparkiet dansingowypl_PL
dc.subjectsześcioramienna karuzelapl_PL
dc.subjectjęzyk jazzupl_PL
dc.subjectApokalipsapl_PL
dc.subjectdiagnoza rzeczywistościpl_PL
dc.subjecttransformationen_EN
dc.subjectdance floor areaen_EN
dc.subjectsix-arm carrouselen_EN
dc.subjectlanguage of jazzen_EN
dc.subjectApocalypseen_EN
dc.subjectdiagnosis of realityen_EN
dc.titleZakopiańska metamorfoza Balu w operzepl_PL
dc.title.alternativeMetamorphosis of Tuwim’s Ball in the Opera in Witkacy’s theatreen_EN
dc.typeArticlepl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord