Marginalization of families with a disabled child
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Mastalski, Janusz
Źródło: Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. 55, Studia Psychologica 3 (2008), s. [36]-45
Język: en
Data: 2008
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Streszczenie
Większość naukowców zajmujących się marginalizacją uważa, iż wykluczenie społeczne nie jest stanem, lecz procesem.
Proces marginalizacji jest spychaniem jednostek, grup, a nawet całych społeczności w sytuację upośledzenia
społecznego przez lokalne lub globalne procesy ekonomiczno-społeczne, w efekcie których zostają one pozbawione
możliwości samodzielnego funkcjonowania materialnego, a także są skazane na izolację kulturową i zamknięcie w kręgu
trudno przezwyciężonych barier do samodzielności i samorozwoju. Szczególnym przypadkiem procesu marginalizacji może
być osoba upośledzona. Natomiast rodzina z osobą upośledzoną wskutek owej marginalizacji może ulec tzw. spirali
upadku, czyli właśnie szczególnemu rodzajowi marginalizacji. Podstawowe wymiary marginalizacji owych rodzin można
podzielić na: stereotypy, toksyczne postawy społeczne oraz automarginalizację. Marginalizacja osób upośledzonych,
jak i ich rodzin powinna stać się priorytetem w procesie wspomagania ludzi dotkniętych różnego rodzaju
niesprawnością. Obraz człowieka niepełnosprawnego stanowi więc wyzwanie dla „sprawnych”. Uświadomienie sobie tych
prawd staje się początkiem przeciwdziałania marginalizacji osób „sprawnych inaczej”.