• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia Psychologica
  • 2008, Studia Psychologica 3
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia Psychologica
  • 2008, Studia Psychologica 3
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Marginalization of families with a disabled child

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
Marginalization of families... (447.4KB)
Autor:
Mastalski, Janusz
Źródło: Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. 55, Studia Psychologica 3 (2008), s. [36]-45
Język: en
Data: 2008
Metadata
Pokaż pełny rekord
Opis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".
Streszczenie
Większość naukowców zajmujących się marginalizacją uważa, iż wykluczenie społeczne nie jest stanem, lecz procesem. Proces marginalizacji jest spychaniem jednostek, grup, a nawet całych społeczności w sytuację upośledzenia społecznego przez lokalne lub globalne procesy ekonomiczno-społeczne, w efekcie których zostają one pozbawione możliwości samodzielnego funkcjonowania materialnego, a także są skazane na izolację kulturową i zamknięcie w kręgu trudno przezwyciężonych barier do samodzielności i samorozwoju. Szczególnym przypadkiem procesu marginalizacji może być osoba upośledzona. Natomiast rodzina z osobą upośledzoną wskutek owej marginalizacji może ulec tzw. spirali upadku, czyli właśnie szczególnemu rodzajowi marginalizacji. Podstawowe wymiary marginalizacji owych rodzin można podzielić na: stereotypy, toksyczne postawy społeczne oraz automarginalizację. Marginalizacja osób upośledzonych, jak i ich rodzin powinna stać się priorytetem w procesie wspomagania ludzi dotkniętych różnego rodzaju niesprawnością. Obraz człowieka niepełnosprawnego stanowi więc wyzwanie dla „sprawnych”. Uświadomienie sobie tych prawd staje się początkiem przeciwdziałania marginalizacji osób „sprawnych inaczej”.
URI
http://hdl.handle.net/11716/9755
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • 2008, Studia Psychologica 3

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image