• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Wydział Pedagogiki i Psychologii (WP)
  • Artykuły naukowe (WP)
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Wydział Pedagogiki i Psychologii (WP)
  • Artykuły naukowe (WP)
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Health promotion as a form of psychological help

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
Health promotion... (540.6KB)
Autor:
Wrona-Polańska, Helena
Źródło: Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. 55, Studia Psychologica 3 (2008), s. [91]-102
Język: en
Data: 2008
Metadata
Pokaż pełny rekord
Opis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".
Streszczenie
Promocja zdrowia jest to najszerzej rozumiana forma pomocy psychologicznej odnosząca się do zdrowia, która pojawiła się w latach osiemdziesiątych XX w. w związku z systemowym, holistyczno-funkcjonalnym podejściem do człowieka i jego zdrowia. Prekursorem promocji zdrowia w Polsce był profesor Julian Aleksandrowicz. Oddziaływania te odnoszą się do całej populacji i zmierzają do zwiększenia, rozwoju potencjałów zdrowia oraz sprzyjają samorealizacji. Celem promocji zdrowia jest: podnoszenie świadomości jednostkowej i społecznej, dotyczącej zdrowia i czynników warunkujących zdrowie, umożliwienie człowiekowi kontroli nad procesami zdrowia i udziału w realizacji celów zdrowotnych oraz rozwój i umacnianie zasobów zdrowotnych, tkwiących w jednostce i środowisku. Promowanie zdrowia może odbywać się różnymi ścieżkami (poprzez kampanie reklamowe, edukację, programy krzewienia zdrowych stylów życia), ale najważniejsza jest świadomość i aktywność własna, czyli motywacja służąca promocji zdrowia. Ważne jest krzewienie zachowań zdrowotnych, które kształtują się w procesie socjalizacji pierwotnej (w rodzinie, wychowaniu przedszkolnym), w socjalizacji wtórnej (zdrowotna edukacja w szkole i organizacjach) oraz podejmowanie czynności celowych, intencjonalnych. W obszarze promocji zdrowia mieści się problematyka rozwijania zasobów służących podnoszeniu zdrowia i sprzyjających radzeniu sobie ze stresem życiowym. Człowiek jest tutaj kreatorem własnego zdrowia poprzez rozwój własnych zasobów osobowych i wykorzystanie właściwości środowiska sprzyjających utrzymaniu i zachowaniu zdrowia. Promocja zdrowia obejmuje różne dziedziny życia, ale najbardziej upowszechnia się w edukacji, co ma ogromne znaczenie dla wychowania ku zdrowiu.
URI
http://hdl.handle.net/11716/9760
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • 2008, Studia Psychologica 3
  • Artykuły naukowe (WP)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image