W kręgu Tadeusza Kudlińskiego: Wiesław Gorecki
View/ Open
Author:
Zdunik, Michał
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 263, Studia Historicolitteraria 18 (2018), s. [200]-210
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
Kudlińskipoetic drama
modernism
Date: 2018
Metadata
Show full item recordDescription:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Abstract
Three one-act plays – The Elevator, The Rebellion and The Freud – written by Wiesław
Gorecki are analysed in the paper. These plays were premiered in 1934 by a theatre group
Mikroscena, founded by Tadeusz Kudliński. In my opinion, Wiesław Gorecki’s dramas are
examples of modern aesthetics (as defined by Richard Sheppard). We can read these works as
a poetic drama (The Elevator), the Ibsenesque psychological theatre (The Fraud) and a game
with scenic illusion in the style of Pirandello (The Rebellion). Finally, I created a new term for
Goreckis’ plays: “miniature, light and bourgeois modernism”.