Życie na krawędzi. Miejsca i pejzaże traumy w prowincjonalnych obrazach Jeana-Marca Vallée
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Grabka, Natalia
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 299, Studia de Cultura 12 (1) (2020), s. [70]-79
Język: pl
Słowa kluczowe:
Jean-Marc Valléelokalność
topografie
trauma
Jean-Marc Vallée
locality
topography
trauma
Data: 2020
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Streszczenie
Miasteczko Wind Gap na Południu Stanów Zjednoczonych, teksańskie Dallas, kalifornijskie
Monterey czy przedmieścia Montrealu to w filmach i serialach Jeana-Marca Vallée lokalizacje
geograficznie konkretne i obarczone autentycznymi wydarzeniami, jak również miejsca
i pejzaże symboliczne, narosłe amerykańską mitologią czy europejską tradycją. Każde z nich
związane jest z traumą doświadczaną przez bohaterów i tworzą spójną wizję lokalności, która
zostaje poddana analizie w kluczu pojęcia traumy przywoływanej za Freudem i Nietzschem,
psychoanalitycznych koncepcji Melanie Klein oraz licznych odniesień kulturowych, poprzez
które można ją czytać. The town of Wind Gap in the “Deep South” of the United States, Dallas in Texas, Monterey
in California and the suburbs of Montreal in films and series by Jean-Marc Vallée are real
and geographical locations related to historical, authentic events. They are also symbolic
places and landscapes, built up by American mythology or European tradition. Each of them
is associated with the trauma experienced by the characters and create a coherent vision of
locality, which is analysed in the key concept of trauma, cited by Freud and Nietzsche, Melanie
Klein’s psychoanalytic concepts, as well as numerous cultural references through which it can
be read.