Retoryka jako narzędzie badania kiczu
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Łakota, Bożena
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 305, Studia de Cultura 12 (3) (2020), s. [111]-129
Język: pl
Słowa kluczowe:
Adornokicz
zwrot retoryczny
Perelman
retoryka wartości
Adorno
kitsch
rhetorical expression
Perelman
rhetoric of values
Data: 2020
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Streszczenie
Współczesna ekspansja kiczu domaga się odpowiedzi na pytanie dotyczące warunków,
w których można odszyfrować kicz i dostrzec rolę, jaką odgrywa on współcześnie. Praca skupia
się na retoryce kiczu, podkreślając tym samym, jak ważne jest znaczenie retoryki w recepcji
współczesnej kultury.
Wykorzystując ujęcie nowej estetyki dokonane przez Adorna, prawodawcy decorum sztuki
po Auschwitz, praca rozwija spojrzenie na kicz jako parodię katharsis. Zastosowane nowe
zestawienie badań nad retoryką wartości autorstwa Perelmana z refleksjami autora Minima
moralia dotyczącymi tej kategorii prowadzi do śmiałej tezy: kicz nie jest niewinny.
Pesymistyczny, pełen melancholii sposób myślenia Adorna, którego źródłem była świadomość
standaryzacji produktów przemysłu kulturowego, dotyczył walki o indywidualny kontakt
jednostki z dziełem sztuki. Estetyczny odbiór sztuki stał się bowiem niemożliwy (w eseju
Schemat kultury masowej Adorno podkreślał logikę reakcji na dzieło sztuki wpisaną w samo
dzieło jako produkt, w którym zawarta została instrukcja odbioru). Filozofia frankfurtczyka
znalazła trwały grunt w aranżującym w kulturze sytuację kryzysu zwrocie performatywnym,
poglądzie o nieuchwytności przedmiotu badań, zakłóceniu stanu równowagi i wyeksponowaniu
tego zakłócenia. Kultura masowa stała się kulturą wyczerpania, lecz piszący o niej
Adorno nie jest wyłącznie kasandrycznym autorem. Pisząc o zagładzie, zawarł on w swoich
pracach podwaliny koncepcji spowinowaconej z założeniami nowej retoryki. Praca skupia się
na tych podobieństwach, aby uchwycić celowość zwrotu retorycznego. Contemporary expansion of kitsch calls for the answer to the question concerning conditions
in which it is possible to decipher kitsch and see the role it plays nowadays. The work
concentrates on the rhetoric of kitsch, at the same time emphasising, how important rhetoric
is for the reception of contemporary culture.
Using the perspective of new aesthetics, suggested by Adorno, who established the decorum
of art after Auschwitz, the paper develops the view on kitsch as a parody of katharsis.
Implementing a new combination of research findings into rhetoric of values (by Perelman)
with Adorno’s insights concerning this category leads to a bold thesis: kitsch is not innocent.
Adorno’s pessimistic and melancholic point of view, whose source was the awareness of
standardisation of culture industry products, concerned the fight for a personal contact
between an individual and a work of art. An aestehtic reception of art became impossible (in
his essay, “The Schema of Mass Culture”, Adorno emphasised the logic behind the reaction
to a work of art, inscribed in a work as a product, in which the instruction of reception was
included). Adorno’s philosophy was firmly based in the performative perspective, a view
about the intangibility of research object, disruption of the balance and exposing it. Mass
culture became a culture of exhaustion, but Adorno is not an exclusively Cassandric author.
Writing about destruction, he included in his works the foundations for the concept linked
with the assumptions of the new rhetoric. The paper concentrates on these similarities in
order to capture the purposefulness of the rhetorical expression.