A priori, racjomorfizm i sprawczość we współczesnej komunikacji
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Pleszczyński, Jan
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 303, Studia de Cultura 12 (2) (2020), s. [4]-17
Język: pl
Słowa kluczowe:
komunikacja medialnainternet
sprawczość
epistemologia
racjomorfizm
media communication
Internet
agency
epistemology
ratiomorphism
Data: 2020
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Streszczenie
W artykule argumentuję, że we współczesnej komunikacji, zdominowanej przez nowoczesne
technologie medialne, Kantowskie formy czystej naoczności (takie jak przestrzeń) oraz kategorie
(takie jak przyczynowość) tracą swój aprioryczny charakter. Proces zanikania starych
aprioryzmów i zastępowania ich jednym nowym – racjomorfizmem, wiąże się z radykalną
modyfikacją sprawczości komunikacji. Jest to swoisty paradoks współczesnej komunikacji:
z jednej strony nowoczesne technologie medialne bardzo wzmacniają sprawczość komunikacji,
z drugiej – bardzo ją osłabiają, bo poddają przymusom racjomorficznym. In my paper, I argue that in contemporary communicaton, which is dominated by modern
media technologies, Kant’s forms of pure visibility (such as space), as well as categories (like
causality), lose their a priori character. The process of the disappearance of old apriorisms
and substituting them with one new – ratiomorphism, is connected with a radical modification
in communicative agency. It is a kind of paradox of contemporary communication: on the
one hand, modern media technologies significantly strengthen the agency of communication,
on the other hand, they weaken it substantially – because they subject it to ratiomorphic
constraints.