dc.description.abstract | Oddajemy w ręce Czytelników dwunasty tom publikacji rusycystycznych,
zawierający artykuły pracowników Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie.
Pierwszych dziesięć tomów (Prace Rusycystyczne I–X) ukazało się w serii Roczników
Naukowo-Dydaktycznych WSP w Krakowie, tom jedenasty (Studia Russologica
I), z roku 2007, w serii Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis.
Niniejszy tom zawiera prace z zakresu literaturoznawstwa, językoznawstwa
i glottodydaktyki.
Studia z zakresu literaturoznawstwa, cechujące się tematyczną różnorodnością,
interdyscyplinarnością i wielością metodologicznych prezentacji zagadnień
w nich poruszanych, dają wyobrażenie o interesujących i niekiedy mało znanych
zjawiskach kultury i literatury rosyjskiej XIX i XX wieku.
Artykuły z zakresu językoznawstwa prezentują szerokie spektrum zainteresowań
badawczych pracowników Katedry Językoznawstwa Wschodniosłowiańskiego,
różne postawy badawcze. Można jednak zauważyć, że w przedstawianych
artykułach przejawiają się problemy leksyki, spajające jak klamrą zarówno badania
synchroniczne, jak i diachroniczne. Uwzględniane są one nie tylko wtedy, gdy
badana jest leksykologia rosyjska i słowiańska, ale też gdy opisywany jest językowy
obraz świata, odzwierciedlany w tekście rosyjskim, zarówno poetyckim, jak
i prozatorskim. Również problemy aspektu przedstawiane są w kontekście badań
nad semantyką wyrazu.
Prace z zakresu glottodydaktyki dotyczą różnych aspektów nauczania języka
rosyjskiego w szkole i na studiach rusycystycznych (kształtowania sprawności
mówienia, pisania, kompetencji kulturoznawczej). Szczególne miejsce zajmuje
artykuł omawiający koncepcje glottodydaktyczne Włodzimierza Gałeckiego ze
względu na przypadającą w 2008 roku czterdziestą rocznicę śmierci twórcy katedry
i kierunku filologii rosyjskiej w naszej Uczelni.
Włodzimierz Gałecki swoją działalność na polu rusycystki rozpoczął w powojennej
Polsce i kontynuował przez 23 lata. Korzystając ze swojego ogromnego
doświadczenia oraz posiadając talent organizatorski, założył Katedrę Filologii
Rosyjskiej w Wyższej Szkole Pedagogicznej w Krakowie. Będąc jej kierownikiem,
równocześnie pracował w komitecie redakcyjnym powstałego w 1948 roku
czasopisma metodycznego „Język Rosyjski”, zasiadał w komisjach opracowujących
pod patronatem Ministerstwa Edukacji Narodowej programy nauczania języka
rosyjskiego dla wszystkich typów szkół, przygotowywał do zawodu nauczyciela
języka rosyjskiego słuchaczy kursów doskonalenia nauczycieli, a także dbał o rozwój
młodej kadry naukowej. Do licznego grona jego uczniów – asystentów i doktorantów
– należeli znani profesorowie: Krystyna Iwan, Władysław Woźniewicz,
Janusz Henzel, Ludwik Grochowski, Mieczysław Dziekoński. | pl_PL |