• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia de Cultura
  • 2019, Studia de Cultura 11
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia de Cultura
  • 2019, Studia de Cultura 11
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

„Teatr będzie na świecie źródłem nauki dla wszystkich” (Natjaśastra) – o edukacyjnych aspektach indyjskiego tańca klasycznego

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
Teatr będzie na świecie... (900.5KB)
Autor:
Wójcik, Agnieszka
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 279, Studia de Cultura 11 (2) (2019), s. [60]-76
Język: pl
Słowa kluczowe:
indyjski taniec klasyczny
bharatanatjam
Natjaśastra
edukacja
Indian classical dance
bharatanāţyam
Nāţyaśāstra
education
Data: 2019
Metadata
Pokaż pełny rekord
Opis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".
Streszczenie
Artykuł stanowi refleksję na temat edukacyjnych walorów klasycznego tańca indyjskiego. Indyjski taniec klasyczny łączy dwa aspekty: taniec abstrakcyjny (sanskr. nritta) i taniec przedstawiający (sanskr. nritja). Szczególnie ta druga postać tańca – w której tancerz lub tancerka, za pomocą ruchów ciała, skodyfikowanego języka gestów oraz mimiki twarzy, przekazuje treści i opowiada historie – stanowić może nośnik treści edukacyjnych. Przyjmując za punkt wyjścia role, jakie przedstawieniu teatralnemu wyznacza najstarszy zachowany indyjski traktat o teatrze, Natjaśastra, artykuł przedstawia, jak edukacyjna rola tradycji taneczno- teatralnych realizowana jest współcześnie. Główny przedmiot analizy stanowi jeden z najbardziej znanych stylów indyjskiego tańca klasycznego – bharatanatjam.
 
The article proposes a reflection on the educational aspect of Indian classical dance, in which we can find two forms: pure dance (nţtta) and dance with miming and gesticulation (nţtya). Especially the latter one – when a dancer, using body movements, hand gestures and facial expression, conveys dramatic content of a dance – can be regarded as a medium of educational contents. Using as the starting point a presentation of roles which are assigned to a theatrical performance by the oldest Indian treatise on dramaturgy, Natyashastra, the paper shows how the educational role of Indian dance and theatre traditions may be realised nowadays. The analysis is based primarily on one of the best known styles of Indian classical dance – bharatanāţyam.
 
URI
http://hdl.handle.net/11716/10016
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • 2019, Studia de Cultura 11

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image