„Teatr będzie na świecie źródłem nauki dla wszystkich” (Natjaśastra) – o edukacyjnych aspektach indyjskiego tańca klasycznego
View/ Open
Author:
Wójcik, Agnieszka
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 279, Studia de Cultura 11 (2) (2019), s. [60]-76
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
indyjski taniec klasycznybharatanatjam
Natjaśastra
edukacja
Indian classical dance
bharatanāţyam
Nāţyaśāstra
education
Date: 2019
Metadata
Show full item recordDescription:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Abstract
Artykuł stanowi refleksję na temat edukacyjnych walorów klasycznego tańca indyjskiego.
Indyjski taniec klasyczny łączy dwa aspekty: taniec abstrakcyjny (sanskr. nritta) i taniec
przedstawiający (sanskr. nritja). Szczególnie ta druga postać tańca – w której tancerz lub tancerka,
za pomocą ruchów ciała, skodyfikowanego języka gestów oraz mimiki twarzy, przekazuje
treści i opowiada historie – stanowić może nośnik treści edukacyjnych. Przyjmując
za punkt wyjścia role, jakie przedstawieniu teatralnemu wyznacza najstarszy zachowany
indyjski traktat o teatrze, Natjaśastra, artykuł przedstawia, jak edukacyjna rola tradycji taneczno-
teatralnych realizowana jest współcześnie. Główny przedmiot analizy stanowi jeden
z najbardziej znanych stylów indyjskiego tańca klasycznego – bharatanatjam. The article proposes a reflection on the educational aspect of Indian classical dance, in
which we can find two forms: pure dance (nţtta) and dance with miming and gesticulation
(nţtya). Especially the latter one – when a dancer, using body movements, hand gestures
and facial expression, conveys dramatic content of a dance – can be regarded as a medium of
educational contents. Using as the starting point a presentation of roles which are assigned
to a theatrical performance by the oldest Indian treatise on dramaturgy, Natyashastra, the
paper shows how the educational role of Indian dance and theatre traditions may be realised
nowadays. The analysis is based primarily on one of the best known styles of Indian classical
dance – bharatanāţyam.