Show simple item record

dc.contributor.authorWójcik, Agnieszkapl_PL
dc.date.accessioned2020-12-21T21:17:19Z
dc.date.available2020-12-21T21:17:19Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationAnnales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 279, Studia de Cultura 11 (2) (2019), s. [60]-76pl_PL
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/10016
dc.descriptionDokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".pl_PL
dc.description.abstractArtykuł stanowi refleksję na temat edukacyjnych walorów klasycznego tańca indyjskiego. Indyjski taniec klasyczny łączy dwa aspekty: taniec abstrakcyjny (sanskr. nritta) i taniec przedstawiający (sanskr. nritja). Szczególnie ta druga postać tańca – w której tancerz lub tancerka, za pomocą ruchów ciała, skodyfikowanego języka gestów oraz mimiki twarzy, przekazuje treści i opowiada historie – stanowić może nośnik treści edukacyjnych. Przyjmując za punkt wyjścia role, jakie przedstawieniu teatralnemu wyznacza najstarszy zachowany indyjski traktat o teatrze, Natjaśastra, artykuł przedstawia, jak edukacyjna rola tradycji taneczno- teatralnych realizowana jest współcześnie. Główny przedmiot analizy stanowi jeden z najbardziej znanych stylów indyjskiego tańca klasycznego – bharatanatjam.pl_PL
dc.description.abstractThe article proposes a reflection on the educational aspect of Indian classical dance, in which we can find two forms: pure dance (nţtta) and dance with miming and gesticulation (nţtya). Especially the latter one – when a dancer, using body movements, hand gestures and facial expression, conveys dramatic content of a dance – can be regarded as a medium of educational contents. Using as the starting point a presentation of roles which are assigned to a theatrical performance by the oldest Indian treatise on dramaturgy, Natyashastra, the paper shows how the educational role of Indian dance and theatre traditions may be realised nowadays. The analysis is based primarily on one of the best known styles of Indian classical dance – bharatanāţyam.en_EN
dc.description.sponsorshipDokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.subjectindyjski taniec klasycznypl_PL
dc.subjectbharatanatjampl_PL
dc.subjectNatjaśastrapl_PL
dc.subjectedukacjapl_PL
dc.subjectIndian classical danceen_EN
dc.subjectbharatanāţyamen_EN
dc.subjectNāţyaśāstraen_EN
dc.subjecteducationen_EN
dc.title„Teatr będzie na świecie źródłem nauki dla wszystkich” (Natjaśastra) – o edukacyjnych aspektach indyjskiego tańca klasycznegopl_PL
dc.title.alternative“Theatre will be instructive to all” (Nāţyaśāstra) – educational aspects of Indian classical danceen_EN
dc.typeArticlepl_PL


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record