Wybrane gesty i formy parateatralne jako narzędzia wspomagania komunikacji z osobami w wieku senioralnym
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Ogonowska, Agnieszka
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 279, Studia de Cultura 11 (2) (2019), s. [152]-166
Język: pl
Słowa kluczowe:
seniorzybadania nad seniorami
język
komunikacja
gest
formy parateatralne
procesy kognitywne
pamięć ciała
older adults
research concerning seniors
language
communication
gesture
paratheatrical forms
cognitive processes
body memory
Data: 2019
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Streszczenie
Celem artykułu jest ukazanie strategii wspomagania komunikacji społecznej seniorów poprzez
wykorzystanie gestu oraz form parateatralnych. W prowadzonych analizach wykorzystano
odniesienia do badań z zakresu neuropsychologii, psychogeriatrii oraz fenomenologicznie
zorientowanej koncepcji umysłu ucieleśnionego. W tym kontekście ukazano związki pomiędzy
tą ostatnią kategorią, a pamięcią ciała oraz badaniami nad funkcjonowaniem neuronów
lustrzanych. Wskazano również relacje między aktywizacją ruchową i językowo-komunikacyjną
seniorów a pobudzaniem obwodów neuronalnych odpowiedzialnych za procesy kognitywne,
zwrócono także uwagę na funkcje układów gestycznych oraz etapy wprowadzania
form parateatralnych w procesach wspomagania kompetencji językowo-komunikacyjnych
osób starszych. Artykuł wpisuje się w interdyscyplinarną refleksję nad jakością życia seniorów
w XXI wieku oraz stanowi element większego projektu nt. psychokulturowych, gerontologicznych
i logopedycznych uwarunkowań komunikacji międzygeneracyjnej. The purpose of the article is to show the strategies for supporting social communication
of older adults by using gestures and paratheatrical forms. In the conducted analyses the
authors have used references to research in the field of neuropsychology, psychogeriatrics
and a phenomenologically-oriented concept of embodied cognition. In this context, links
between that last category and body memory, as well as research into mirror neurons, are
shown. Also, the relationship between motion activation, language communication of seniors
and stimulating neural circuits responsible for cognitive processes is pointed out. Moreover,
attention is paid to the functions of gesture systems, as well as the stages of introducing
paratheatrical forms into the processes of supporting language communication competences
of seniors. The paper fits into the interdisciplinary reflection on the quality of life in old age in
the 21st century, and is also part of a larger project concerning psychocultural, gerontological
and logopedic conditions of intergenerational communication.