Non solo Ladri di biciclette. L’Italia fascista nei primi film di Vittorio de Sica
View/ Open
Author:
Bielańska, Anita
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 218, Studia de Cultura 9 (1) (2017), s. [206]-214
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: it
Subject:
Vittorio De Sicacinema
fascism
emancipation
Risorgimento
Vittorio De Sica
kino
faszyzm
emancypacja
Risorgimento
Date: 2017
Metadata
Show full item recordDescription:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Abstract
The article analyzes the four first films of the director Vittorio De Sica: Rose scarlatte (1940),
Maddalena zero in condotta (1941), Teresa Venerdì (1941) e Un Garibladino in convento
(1942). emphasizing their political, social and cultural context. The analysis of individual
works reveals their implicit messages (for example women’s emancipation, the repressive
nature of the institutions and the problem of Strapaese and Straccittà), cleverly hidden under
a comic mask. Artykuł analizuje cztery pierwsze filmy Vittoria De Siki: Szkarłatne róże (1940), Magdaleno,
dwója ze sprawowania (1941), Teresa Venerdì (1941) oraz Un Garibladino in convento (1942),
pod kątem ich kontekstu politycznego, społecznego i kulturowego. Analiza poszczególnych
dzieł pozwala ukazać ich zawoalowane przesłanie (np. dotyczące emancypacji kobiet,
represyjnej natury instytucji oraz problematyki Strapaese i Straccittà), ukryte pod maską
komizmu.