Między Horacym a poezją konkretną – kilka uwag teoretycznych
View/ Open
Author:
Rogala, Paweł
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 69, Studia de Arte et Educatione 4 (2009), s. [48]-51
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Date: 2009
Metadata
Show full item recordDescription:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Abstract
The aim of this article is to redefine the famous Horace’s lines taken from his Ars Poetica and to show its association with shape poetry. Horace’s idea named as ut picture poesis is considered here not merely a comparison but an idea of what poetry might be, i.e. the kind of artistic expression which engages more than the intellect and the sense of hearing. The references to the theories of de Saussure and the essays by Jonathan Richardson (the turn of the 18th century) and Samuel Beckett show how language (and literature) can be seen as more than a written/printed text. Such an approach towards literature seems to broaden its expressive functions.