dc.contributor.author | Stankiewicz, Sebastian | pl_PL |
dc.date.accessioned | 2021-01-29T16:16:17Z | |
dc.date.available | 2021-01-29T16:16:17Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.citation | Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 217, Studia de Arte et Educatione 11 (2016), s. [72]-83 | pl_PL |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11716/10306 | |
dc.description | Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna
Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego
w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w
Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych". | pl_PL |
dc.description.abstract | The aim of the article is to present the hypothesis that artists frequently use intentionally,
however unknowingly, the artistic research procedures in their artistic practices. The plausibility
of that hypothesis is argued by reconsidering Semir Zeki’s theory of “artist as unconscious
neurobiologist” – implied by questioning “the myth of seeing eye” and proposal of the
function of visual brain, and the functional neuroaesthetic definition of art. After analysis of
Monet’s problems of lumination and color constancy we arrive to some conclusions, embracing:
actual subject-matter of Monet’s research, thesis of abandoning the contradiction visual/
intellectual, reconsideration of vision as a problematic process of stating of hypotheses, and
finally recognizing of the character of intentionality involved in Monet’s search. | en_EN |
dc.description.sponsorship | Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna
Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego
w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w
Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych". | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.subject | neuroaesthetics | en_EN |
dc.subject | artistic research practice | en_EN |
dc.subject | visual vs. intellectual | en_EN |
dc.subject | visual brain | en_EN |
dc.subject | Claude Monet | en_EN |
dc.subject | bio-art | en_EN |
dc.subject | Semir Zeki | en_EN |
dc.subject | myth of seeing eye | en_EN |
dc.subject | functional neuroaesthetic definition of art | en_EN |
dc.subject | Rouen Cathedral | en_EN |
dc.title | O niejawnej poznawczości praktyk artystycznych – casus Moneta | pl_PL |
dc.title.alternative | On the Secret Cognitivity of Artistic Practices – the Case of Monet | en_EN |
dc.type | Article | pl_PL |