• polski
    • English
  • English 
    • polski
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia Naturae
  • 2016, Studia Naturae 1
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia Naturae
  • 2016, Studia Naturae 1
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Management and environmental education in Veľká Fatra National Park (comparison with other parks of Visegrád Group)

Thumbnail
View/Open
Management and environmental... (521.7Kb)
Author:
Repka, Peter
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 208, Studia Naturae 1 (2016), s. 144-161
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: en
Subject:
Bieszczady National Park
Bohemian Switzerland National Park
Bükk National Park
environmental education
IPAM
SWOT analysis
Velká Fatra National Park
Bieszczadzki Park Narodowy
Park Narodowy Czeska Szwajcaria
Park Narodowy Góry Bukowe
edukacja środowiskowa
IPAM
analiza SWOT
Park Narodowy Wielka Fatra
Date: 2016
Metadata
Show full item record
Description:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".
Abstract
The present study deals with the evaluation of the management of Veľká Fatra National Park and its comparison with three other selected national parks of the Visegrád Four: Bohemian Switzerland National Park (Czech Republic), Bieszczady National Park (Poland) and Bükk National Park (Hungary). The information about Veľká Fatra National Park was acquired through SWOT analysis. The weaknesses and threats found following SWOT analysis were further evaluated by an analysis of the “force field” and “problem analysis”. The management applied in individual parks was evaluated through the expert system Integrated Protected Area Management (IPAM) with the aim to improve the present management. Another part of the examination is the evaluation of the environmental edification and of the consciousness of students of grammar and secondary schools, both in the region where the National Park is located and outside that region. The examination for this study was carried out between 2010–2014. A survey of the environmental consciousness and edification has been implemented in all surveyed countries and the tool of exploratory method was a questionnaire, which was distributed to 1301 respondents. The survey managed to confirm the assumption that in some areas the level of environmental consciousness of the target group is very low. This situation is justified by the fact that schools do not have a precise definition in what form and to what extent attention should be paid to this field. Another reason is the insufficient cooperation between schools and National Parks.
 
Opracowanie dotyczy oceny zarządzania w Parku Narodowym (PN) Wielka Fatra oraz porównania jego jakości z wybranymi trzema PN Czwórki Wyszehradzkiej: PN Czeska Szwajcaria (Republika Czeska), Bieszczadzkim PN (Polska) oraz PN Góry Bukowe (Węgry). Informacje wstępne na temat PN Wielka Fatra uzyskano dzięki analizie SWOT. Słabe strony zarządzania i zagrożenia, sprecyzowane dzięki analizie SWOT, zostały następnie ocenione analizą „pola siłowego” oraz analizą „problemową”. W celu poprawy sposobu zarządzania, obecne zarządzanie w poszczególnych PN zostało ocenione przez Zintegrowany System Zarządzania Obszarami Chronionymi (Integrated Protected Area Management – IPAM). Drugą częścią badań była ocena wpływu sąsiedztwa PN na edukację i świadomość środowiskową uczniów gimnazjów oraz szkół średnich w regionie, w którym znajduje się PN, a także poza tym regionem. Badanie przeprowadzono w latach 2010–2014 we wszystkich czterech analizowanych krajach. Zastosowano technikę ankiety, w której narzędziem był kwestionariusz ankiety audytoryjnej, dystrybuowany wśród 1301 respondentów. Wyniki badań potwierdziły założenie, że w niektórych obszarach edukacji środowiskowej poziom świadomości populacji statystycznej był bardzo niski, zarówno w regionie PN, jak i poza tym regionem. Jedną z przyczyn takiego stanu jest fakt, że programy szkolne nie definiują precyzyjnie w jakiej formie i zakresie powinna być realizowana edukacja środowiskowa. Innym powodem może być niedostateczna współpraca między szkołami i PN.
 
URI
http://hdl.handle.net/11716/10379
Collections
  • 2016, Studia Naturae 1

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Stronnictwo Narodowe i jego organizacje wojskowe w okręgu rzeszowskim w latach 1939-1944 

    Kaczmarski, Krzysztof (2002)
    Praca jest pierwszą próbą rekonstrukcji okupacyjnych dziejów Stronnictwa Narodowego, Narodowej Organizacji Wojskowej i Narodowych Sił Zbrojnych w okręgu rzeszowskim. Ramy czasowe pracy: terminus a quo to jesień 1939, gdy ...
  • Dowodzenie w środowisku wielonarodowym – na przykładzie plutonu policji wojskowej Sił Organizacji Narodów Zjednoczonych ds. Nadzoru Rozdzielenia Wojsk na Wzgórzach Golan 

    Witkowski, Jan (2021)
    The article describes the command structure of the international military police platoon of UNDOF. It focuses on the chain of command, the transfer of information, and formal and informal relations and dependencies among ...
  • Wydział Wielkopolski KEN w świetle dotychczasowych badań 

    Gulczyńska, Justyna (2014)
    The Commission of National Education is the first state educational authority in Poland and Europe. It was acting in the second half of the eighteenth century, for a period of more than twenty years (1773–1794). It was ...

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image