Management and environmental education in Veľká Fatra National Park (comparison with other parks of Visegrád Group)
Author:
Repka, Peter
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 208, Studia Naturae 1 (2016), s. 144-161
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: en
Subject:
Bieszczady National ParkBohemian Switzerland National Park
Bükk National Park
environmental education
IPAM
SWOT analysis
Velká Fatra National Park
Bieszczadzki Park Narodowy
Park Narodowy Czeska Szwajcaria
Park Narodowy Góry Bukowe
edukacja środowiskowa
IPAM
analiza SWOT
Park Narodowy Wielka Fatra
Date: 2016
Metadata
Show full item recordDescription:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Abstract
The present study deals with the evaluation of the management of Veľká Fatra National Park and its comparison with
three other selected national parks of the Visegrád Four: Bohemian Switzerland National Park (Czech Republic),
Bieszczady National Park (Poland) and Bükk National Park (Hungary). The information about Veľká Fatra National Park
was acquired through SWOT analysis. The weaknesses and threats found following SWOT analysis were further evaluated
by an analysis of the “force field” and “problem analysis”. The management applied in individual parks was
evaluated through the expert system Integrated Protected Area Management (IPAM) with the aim to improve the present
management. Another part of the examination is the evaluation of the environmental edification and of the
consciousness of students of grammar and secondary schools, both in the region where the National Park is located
and outside that region. The examination for this study was carried out between 2010–2014. A survey of the
environmental consciousness and edification has been implemented in all surveyed countries and the tool of
exploratory method was a questionnaire, which was distributed to 1301 respondents. The survey managed to confirm
the assumption that in some areas the level of environmental consciousness of the target group is very low. This
situation is justified by the fact that schools do not have a precise definition in what form and to what extent
attention should be paid to this field. Another reason is the insufficient cooperation between schools and National
Parks. Opracowanie dotyczy oceny zarządzania w Parku Narodowym (PN) Wielka Fatra oraz porównania jego jakości z wybranymi
trzema PN Czwórki Wyszehradzkiej: PN Czeska Szwajcaria (Republika Czeska), Bieszczadzkim PN (Polska) oraz PN Góry
Bukowe (Węgry). Informacje wstępne na temat PN Wielka Fatra uzyskano dzięki analizie SWOT. Słabe strony zarządzania
i zagrożenia, sprecyzowane dzięki analizie SWOT, zostały następnie ocenione analizą „pola siłowego” oraz analizą
„problemową”. W celu poprawy sposobu zarządzania, obecne zarządzanie w poszczególnych PN zostało ocenione przez
Zintegrowany System Zarządzania Obszarami Chronionymi (Integrated Protected Area Management – IPAM). Drugą częścią
badań była ocena wpływu sąsiedztwa PN na edukację i świadomość środowiskową uczniów gimnazjów oraz szkół średnich w
regionie, w którym znajduje się PN, a także poza tym regionem. Badanie przeprowadzono w latach 2010–2014 we
wszystkich czterech analizowanych krajach. Zastosowano technikę ankiety, w której narzędziem był kwestionariusz
ankiety audytoryjnej, dystrybuowany wśród 1301 respondentów. Wyniki badań potwierdziły założenie, że w niektórych
obszarach edukacji środowiskowej poziom świadomości populacji statystycznej był bardzo niski, zarówno w regionie
PN, jak i poza tym regionem. Jedną z przyczyn takiego stanu jest fakt, że programy szkolne nie definiują
precyzyjnie w jakiej formie i zakresie powinna być realizowana edukacja środowiskowa. Innym powodem może być
niedostateczna współpraca między szkołami i PN.
Collections
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Stronnictwo Narodowe i jego organizacje wojskowe w okręgu rzeszowskim w latach 1939-1944
Kaczmarski, Krzysztof (2002)Praca jest pierwszą próbą rekonstrukcji okupacyjnych dziejów Stronnictwa Narodowego, Narodowej Organizacji Wojskowej i Narodowych Sił Zbrojnych w okręgu rzeszowskim. Ramy czasowe pracy: terminus a quo to jesień 1939, gdy ... -
Dowodzenie w środowisku wielonarodowym – na przykładzie plutonu policji wojskowej Sił Organizacji Narodów Zjednoczonych ds. Nadzoru Rozdzielenia Wojsk na Wzgórzach Golan
Witkowski, Jan (2021)The article describes the command structure of the international military police platoon of UNDOF. It focuses on the chain of command, the transfer of information, and formal and informal relations and dependencies among ... -
Kwestia mniejszości narodowej węgierskiej w Słowacji w latach 1945 - 1948
Zawistowska, Renata (2007)Problematyka rozprawy dotyczy kwestii mniejszości narodowej węgierskiej w Słowacji - niewielkim państwie położonym w centrum Europy Środkowej w pierwszych latach po drugiej wojnie światowej. Rozprawa składa się z wstępu, ...