Sects in the Area of Education of Children and Youth: Situation Analysis and Indications for Preventive Measures
View/ Open
Author:
Gajewski, Mariusz
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Labor et Educatio. 2019, nr 7, s. [185]-199
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: en
Subject:
educationschool
sect
children and youth
prevention
edukacja
szkoła
sekta
grupa kultowa
dzieci
młodzież
Date: 2019
Metadata
Show full item recordAbstract
This paper addresses issues related to educational difficulties encountered
by children and youth in controversial cult groups. The first section sets out the
fundamental right of children and youth to school education. The next one characterizes
the structure and presents the specifics of the functioning of cult groups and sects
from the perspective of social sciences, with particular emphasis on the pedagogical
and psychological perspective. The characteristic elements of mind manipulation were
pointed out, as was the pathological scheme of controlling adepts of controversial
sects. The primary part is the analysis of the relationship between sects and the formal
and non-formal education system. The issues of infiltrating schools and universities
by sects were also discussed, as well as the problem of partial or complete rejection of
school education by cult groups. Attention was drawn to numerous controversies and
threats arising from the fact that some modern sects created their own non- formal
alternative education and schools. The Polish context has been particularly considered,
referring to specific cases. Finally, the need and importance of undertaking diagnostic
and preventive actions in counteracting the harmful effects of sects on young people
was pointed out. Artykuł podejmuje kwestie związane z utrudnieniami edukacyjnymi na
jakie napotykają dzieci i młodzież w kontrowersyjnych grupach kultowych. W pierwszej
części wskazano na podstawowe prawo dzieci i młodzieży do edukacji. W kolejnej
scharakteryzowano i przedstawiono specyfikę sekty z perspektywy nauk społecznych
z szczególnym uwzględnieniem perspektywy pedagogicznej i psychologicznej. Zasadnicza
część stanowi analizę relacji sekt do systemu edukacji formalnej i pozaformalnej.
Omówiono kwestie infiltracji szkół i Uniwersytetów przez sekty, problem odrzucenie
edukacji szkolnej przez grupy kultowe, a także zwrócono uwagę na zagrożenia płynące
z faktu tworzenia własnej alternatywnej edukacji, własnych szkół przez niektóre
współczesne sekty. Na koniec wskazano na potrzebę i wagę podjęcia działań o charakterze
diagnostycznym i profilaktycznym w zakresie przeciwdziałania szkodliwemu
oddziaływaniu sekt na młodzież.