Humanization of Physical Education in Early School Education
View/ Open
Author:
Kozdraś, Grzegorz
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Labor et Educatio. 2019, nr 7, s. [245]-258
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: en
Subject:
early school educationphysical education
humanization of physical education
values
agonistic education
edukacja wczesnoszkolna
fizyczna edukacja
humanizacja wychowania fizycznego
wartości
wychowanie agonistyczne
Date: 2019
Metadata
Show full item recordAbstract
The article describes the possibilities offered by organising humanistoriented
physical education classes at the first stage of education. As part of physical
education, which includes the process of physical upbringing and physical training, a
teacher has the opportunity to influence pupils not only in terms of their physical fitness
and health prevention, but also in terms of socially desirable values. In the research
part of the paper, an assessment of the state of humanisation of physical education in
early school education was undertaken, adopting the pupils’ behaviour as a subject
of research, which was in turn an indicator of the manifestation of values resulting
from the assumptions of the concept of agonistic education. Adopting the quantitative
research strategy, the paper presents the results of diagnostic studies during which
the observation method was used in the categorised observation technique to solve
the main problem. The obtained research results show a low level of humanisation
in physical education at the first stage of education; they also provide rationale for
expressing the thesis regarding the legitimacy of organising physical education
classes in accordance with the assumptions of humanisation, i.e. combining physical
education and physical training in early school education. Artykuł opisuje możliwości jakie daje organizacja humanistycznie zorientowanych
zajęć wychowania fizycznego na pierwszym etapie kształcenia. W ramach
fizycznej edukacji, która zawiera w sobie proces fizycznego wychowania i
fizycznego
kształcenia, nauczyciel ma możliwość oddziaływania na uczniów nie tylko
w wymiarze ich sprawności fizycznej i profilaktyki zdrowia, ale także w wymiarze
wartości społecznie pożądanych. W części badawczej artykułu podjęto się oceny stanu
humanizacji wychowania fizycznego w edukacji wczesnoszkolnej,przyjmując jako
przedmiot badań zachowania uczniów, które stanowiły wskaźnik uzewnętrznienia
wartości wynikających z założeń koncepcji wychowania agonistycznego. Przyjmując
strategię badań ilościowych, w artykule zaprezentowano wyniki badań diagnostycznych,
w trakcie których do rozwiązania problemu głównego użyto metody obserwacji
w technice obserwacji skategoryzowanej. Uzyskane wyniki badań wykazują niski poziom
humanizacji wychowania fizycznego na pierwszym etapie kształcenia, jednocześnie
dają przesłanki do wyrażania tezy, mówiącej o słuszności organizowania zajęć
wychowania fizycznego zgodnie z założeniami humanizacji tzn. łączenia fizycznego
wychowania i fizycznego kształcenia w edukacji wczesnoszkolnej.