dc.contributor.author | Strzałka, Agnieszka | pl_PL |
dc.date.accessioned | 2021-03-05T16:28:20Z | |
dc.date.available | 2021-03-05T16:28:20Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.citation | Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 191, Studia Anglica 5 (2015), s. [99]-111 | pl_PL |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11716/10631 | |
dc.description | Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna
Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego
w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w
Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych". | pl_PL |
dc.description.abstract | Wyrażanie niezadowolenia stanowi wyzwanie dla tak zwanej twarzy rozmówców. W kulturze
anglosaskiej dokłada się wiec starań by chronić twarz przy realizacji tego aktu mowy,
unikając otwartej krytyki, nawet w relacjach typu hierarchicznego, a więc pomiędzy rodzicami
a dziećmi czy pracodawcami i pracownikami. Krytykować można zachowanie, ale nie
osobę, a niezadowolenie wyraża się „oględnie”, przy użyciu zwrotów takich jak “wydaje mi
się”, „chciałbym aby” oraz innych strategii mitygacyjnych. Jednak uczący się języka angielskiego,
jego użytkownicy z różnych stron świata, często tworzą wypowiedzi różniące się od
tych należących do native speakerów, czy podawanych w podręcznikach do nauki języka angielskiego.
Takie wypowiedzi określa się wtedy jako odbiegające od normy. Podejście to Cook
(1999) nazywa „pułapką porównań” i wzywa do używania pojęcia multikompetencji w miejsce
imitacji modelu native speakera oraz nowego spojrzenia na użycie angielszczyzny międzynarodowej.
Artykuł przedstawia przykłady wypowiedzi zaawansowanych, nienatywnych
użytkowników języka angielskiego w sytuacjach niezadowolenia i jest próbą przyjrzenia się
międzynarodowemu kodowi , jakim jest angielski w wersji lingua franca pod względem realizacji
poszczególnych aktów mowy przez użytkowników z różnych kultur. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna
Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego
w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w
Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych". | pl_PL |
dc.language.iso | en | pl_PL |
dc.subject | English as a Lingua Franca | pl_PL |
dc.subject | modele użycia angielszczyzny | pl_PL |
dc.subject | strategie interakcji | pl_PL |
dc.title | Complaining in English by English as a Lingua Franca users | en_EN |
dc.title.alternative | Wyrażanie niezadowolenia przez użytkowników języka angielskiego jako języka międzynarodowego | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |