• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Wydział Nauk Humanistycznych (WF)
  • Artykuły naukowe (WF)
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Wydział Nauk Humanistycznych (WF)
  • Artykuły naukowe (WF)
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Complaining in English by English as a Lingua Franca users

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
Complaining in English... (380.6KB)
Autor:
Strzałka, Agnieszka
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 191, Studia Anglica 5 (2015), s. [99]-111
Język: en
Słowa kluczowe:
English as a Lingua Franca
modele użycia angielszczyzny
strategie interakcji
Data: 2015
Metadata
Pokaż pełny rekord
Opis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".
Streszczenie
Wyrażanie niezadowolenia stanowi wyzwanie dla tak zwanej twarzy rozmówców. W kulturze anglosaskiej dokłada się wiec starań by chronić twarz przy realizacji tego aktu mowy, unikając otwartej krytyki, nawet w relacjach typu hierarchicznego, a więc pomiędzy rodzicami a dziećmi czy pracodawcami i pracownikami. Krytykować można zachowanie, ale nie osobę, a niezadowolenie wyraża się „oględnie”, przy użyciu zwrotów takich jak “wydaje mi się”, „chciałbym aby” oraz innych strategii mitygacyjnych. Jednak uczący się języka angielskiego, jego użytkownicy z różnych stron świata, często tworzą wypowiedzi różniące się od tych należących do native speakerów, czy podawanych w podręcznikach do nauki języka angielskiego. Takie wypowiedzi określa się wtedy jako odbiegające od normy. Podejście to Cook (1999) nazywa „pułapką porównań” i wzywa do używania pojęcia multikompetencji w miejsce imitacji modelu native speakera oraz nowego spojrzenia na użycie angielszczyzny międzynarodowej. Artykuł przedstawia przykłady wypowiedzi zaawansowanych, nienatywnych użytkowników języka angielskiego w sytuacjach niezadowolenia i jest próbą przyjrzenia się międzynarodowemu kodowi , jakim jest angielski w wersji lingua franca pod względem realizacji poszczególnych aktów mowy przez użytkowników z różnych kultur.
URI
http://hdl.handle.net/11716/10631
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • 2015, Studia Anglica 5
  • Artykuły naukowe (WF)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image