• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Wydział Nauk Humanistycznych (WF)
  • Artykuły naukowe (WF)
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Wydział Nauk Humanistycznych (WF)
  • Artykuły naukowe (WF)
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Agent? Patient? Who’s to blame? Error gravity and the theta-role of the error-affected argument

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
Agent? Patient? Who’s... (446.1KB)
Autor:
Ścibior-Gajewska, Anna
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 191, Studia Anglica 5 (2015), s. [112]-126
Język: en
Słowa kluczowe:
role semantyczne
hierarchia ról theta
struktura argumentów
ocena akceptowalności
analiza błędów
Data: 2015
Metadata
Pokaż pełny rekord
Opis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".
Streszczenie
Role semantyczne (zwane tez rolami tematycznymi i rolami Theta) przydzielają swym argumentum predykaty. W wielu wypowiedziach uznanych za niegramatyczne to właśnie struktura argumentowa predykatu uległa zmianie, np. z powodu pominięcia, przesunięcia, lub niewłaściwej formy argumentu. Aby ustalić wagę ról semantycznych w ocenie akceptabilności wypowiedzi, przeprowadzono badanie akceptabilności różnych błędnych wypowiedzi w języku angielskim, których autorami byli Polacy uczący się tego języka. W badaniu ustalono poziom akceptabilności poszczególnych błędnych wypowiedzi w odniesieniu do roli semantycznej pełnionej przez argument, w obrębie którego wystąpił błąd. Niniejszy artykuł przedstawia wyniki badania oraz wnioski. Ramy teoretyczne badania to tradycyjna wersja gramatyki transformacyjno-generatywnej, a szczególnie teoria rządu i wiązania (Chomsky, Haegeman & Gueron, Williams, itp.), tradycyjna gramatyka opisowa języka angielskiego (Quirk & Greenbaum), oraz teoria analizy błędów (Corder). Badanie przeprowadzono na podstawie testu akceptabilności w formie kwestionariusza, zawierającego 60 zdań, który został przedstawiony 60 rodzimym użytkownikom języka angielskiego. Materiał językowy został oznakowany ze względu na różne kryteria, między innymi ze względu na role semantyczną argumentu, którego dotyczy błąd. Najważniejsze role uwidocznione w materiale językowym to Theme (Temat) oraz Affected (Obiekt działania) a zwłaszcza podtyp Experiencer (Obiekt doświadczający). Analiza wyników wykazała, że niepoprawna realizacja pewnych ról semantycznych przyczynia się do ogólnej negatywnej oceny akceptabilności wypowiedzi w większym stopniu niż w przypadku niepoprawnej realizacji innych ról.
URI
http://hdl.handle.net/11716/10632
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • 2015, Studia Anglica 5
  • Artykuły naukowe (WF)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image