Oratorium. Słodycz kryształu
View/ Open
Author:
Hadrian, Dorota
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-advisor:
Brylewska, Grażyna
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
kobiecośćmacierzyństwo
mit Matki-Polki
femininity
motherhood
Polish mother's myth
Date: 2021-03-26
Metadata
Show full item recordDescription:
Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Sztuki. Praca doktorska - promotor: prof. Grażyna Brylewska.Abstract
Rozprawa doktorska pt. „Oratorium. Słodycz kryształu” jest próbą opisania, w różnych kontekstach kulturowych,
rzeźbiarskiej sceny rodzajowej, poruszającej temat kobiecości i macierzyństwa.
Rozdział I mówi o idei, która przyświecała mi przy projektowaniu dzieła rzeźbiarskiego. W pracy odnoszę się głównie
do problemu pojęcia kobiecości w kontekście kulturowym i genealogi macierzyństwa.
Rozdział II to syntetyczny opis wizualnego projektu doktorskiego. W kolejnych punktach przybliżam obraz mojej pracy
artystycznej. Począwszy od identyfikacji dziedziny sztuki.
Rozdział III zawiera analizę inspiracji artystycznych oraz wymieniam i interpretuję inspiracje z różnych dziedzin
kultury.
Rozdział IV to analiza kontekstów kulturowych. Polemizuję z kulturę powszechną, opisuję jak wytworzone przez nią
stereotypy wykorzystuję w projektach na zasadzie strategii subwersji.
W rozdziale V badam źródła teoretyczne. W oparciu o teorie feministyczne, gender, prace antropologów, którzy
szczegółowo analizowali pojęcie rodziny i różnych jej funkcji.
Rozdział VI stanowi subiektywną konkluzję, nakreślam tu osobistą perspektywą, dzielę się prywatnymi doświadczeniami
jako człowieka, matki, artystki.
Moja praca artystyczna jak i rozprawa doktorska ma generować pytania o współczesną kobiecość, a także zachęcać do
retrospekcji nad historią kobiecości. Ma być próbą opisania i nazwania zjawisk zachodzących w życiu społecznym. Doctoral dissertation 'Oratorio. Sweetness of the Crystal' is an attempt to describe, in various cultural contexts,
the sculptural genre scene, moving theme of femininity and motherhood.
Chapter I talks about the idea that guided me when designing the sculptural work. At work, I mainly refer to the
problem of the concept of femininity in the cultural context and genealogy of motherhood.
Chapter II is a synthetic description of the visual doctoral project. In the following points, I present the
picture of my artistic work. Starting from the identification of the field of art.
Chapter III contains an analysis of artistic inspirations and I list and interpret inspirations from various fields
of culture.
Chapter IV is an analysis of cultural contexts. I am polemicizing with universal culture, I describe how I use
stereotypes created by it in projects on the basis of subversion strategies.
In Chapter V, I study theoretical sources. Based on feminist theories, gender, and the work of anthropologists, who
thoroughly analyzed the concept of the family and its various functions.
Chapter VI is a subjective conclusion, I sketch here with a personal perspective, I share my private experiences as
a human being, mother, artist.
My artistic work and doctoral dissertation are to generate questions about contemporary femininity, as well as
encourage a flashback on the history of femininity. It is to be an attempt to describe and name phenomena that
occur in social life.