Marzenia jako czynnik autokreacji osób starszych
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Biela, Adrian
Promotor:
Szarota, Zofia
Język: pl
Słowa kluczowe:
autokreacjamarzenia
aktywność
starość
jakość życia
autocreation
dreams
activity
old age
quality of life
Data: 2021-04-26
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Nauk Społecznych. Praca doktorska napisana pod kierunkiem dr hab. Zofii Szaroty, prof. UP.Streszczenie
Możliwość tworzenia i realizowania marzeń jest przypisana do każdego człowieka bez względu na jego wiek,
pochodzenie, wygląd, edukację czy też inne czynniki. W swoich rozważaniach pochyliłem się nad autokreacyjną rolą
marzeń w odniesieniu do życia i aktywności osób starszych (w tym ich duchowości). Przedmiotem moich badań były
zatem marzenia osób starszych. Celem badań uczyniłem ukazanie perspektywy temporalnej marzeń – formy zmian
projektów marzeniowych w procesie całożyciowej autokreacji (przeszłej, aktualnej i przyszłych zamierzeń).
Postawiłem trzy pytania badawcze.
1. W jakim stopniu marzenia przyczyniły się do kreacji siebie seniora?
Dążyłem do określenia istoty marzeń według seniorów. Opisałem ich kluczowe marzenia w przeszłości, teraźniejszości
i przyszłości. Wskazałem jakie znaczenie miały te marzenia w wyborach życiowych osób badanych. Odniosłem się do
okresów wzrastania badanych – dzieciństwa, wczesnej dorosłości, średniej dorosłości i późnej dorosłości oraz
kluczowych sfer w egzystencji ludzkiej – rodziny, edukacji, pracy, zdrowia i fizyczności oraz czasu wolnego,
kultury i współżycia społecznego. 2. Jak badani bilansują swoje życie z perspektywy realizacji lub braku realizacji
marzeń? Pytanie drugie odnosiło się do czynników pobudzających do realizacji marzeń, w tym konkretnych osób.
Chciałem też rozpoznać bariery autokreacyjne. Następnie przeszedłem do opisu zadowolenia i satysfakcji z życia w
odniesieniu do tworzonych marzeń. Interesował mnie poziom zadowolenia seniorów z własnej aktywności w czasie
spełniania marzeń. 3. Jaką postawę przyjmują badani seniorzy wobec własnych marzeń – przeszłych, teraźniejszych i
przyszłych? Pytanie trzecie dotyczyło refleksji osób starszych nad ich spełnionymi i niezrealizowanymi marzeniami.
Wskazałem przedmioty i kierunki ludzkich marzeń w perspektywie czasowej. Zobrazowałem kluczowe marzenia, zmiany
marzeń w toku życia jednostki oraz zdiagnozowałem czy są marzenia z przeszłości, które badane osoby chciałyby
zrealizować w przyszłości.
W badaniach nad marzeniami seniorów zastosowałem paradygmat jakościowy. Badania zrealizowałem metodą wielokrotnego
studium przypadku. Wybrałem technikę wywiadu swobodnego, indywidualnego. Wywiad swobodny pozwolił na ekspresję
siebie osób badanych i wniknięcie w osobistą sferę duchowości. Badania przeprowadzono wśród uczestników klubów
seniora oraz słuchaczy uniwersytetu trzeciego wieku. W badaniach wzięło udział siedmiu Narratorów prowadzących ze
mną żywy dialog.
W trakcie badań, oraz w czasie ich analizy, przekonałem się jak duże znaczenie mają marzenia w autokreacji
jednostki. Dzięki marzeniom Narratorzy nie zamykali się na potencjalne możliwości rozwoju, spełniania się. Byli
aktywnymi twórcami swojego życia. Kreowali siebie, a nawet potrafili przekraczać swoje ograniczenia. Prezentowali
zatem postawę konstruktywną pokonującą kryzysy i troski. Na ich projekty marzeń miały wpływ indywidualne, społeczne
i polityczne doświadczenia (historia życia). Ich struktura osobowości, style życia, warunki ekonomiczne i bytowe,
poziom motywacji i chęci, zdobyta wiedza, przekonania oraz inne czynniki wyraźnie wpływały na marzenia – ich
tworzenie i realizowanie. Całość osobistego i osobliwego doświadczenia marzeń przez osoby starsze, jako czynnika
rozwoju siebie, jest treścią tej pracy. The ability to create and realize dreams is assigned to every person regardless of their age, origin, appearance,
education or other factors. In my reflections, I leaned over the self-creational role of dreams in relation to the
life and activity of older people (including their spirituality). The subject of my research was therefore the
dreams of the elderly. I made the main goal of the research: to show the temporal perspective of dreams - forms of
changes in dream projects in the process of lifelong self-creation (past, current and future intentions).
I asked three research questions.
1. To what extent did the dreams contribute to the creation of the senior by herself/himself?
I tried to determine the essence of dreams according to seniors. I described their key dreams in the past, present
and future. I indicated what meaning these dreams had in the life choices of the surveyed people I referred to the
periods of growth of the respondents - childhood, early adulthood, middle adulthood and late adulthood and the key
spheres in human existence - family, education, work, health and physicality and leisure, culture and social
coexistence.
2. How do the surveyed people balance their lives from the perspective of realizing or not realizing their dreams?
The second question referred to the factors stimulating the realization of dreams, including specific people. I
also wanted to learn about self-creation barriers. Then I went to the description of general and detailed
contentment and satisfaction with life in relation to dreams created. I was interested in the level of satisfaction
of seniors with their own activity while fulfilling their dreams.
3. What attitude do the surveyed seniors take towards their own dreams - past, present and future?
The third question concerned the reflection of older people on dreams which came true and on dreams which were not
fulfilled. I have pointed out the objects and directions of human dreams in a time perspective. I depicted key
dreams, dream changes in the course of an individual's life. I diagnosed if there are dreams from the past that the
surveyed people would like to realize in the future.
I used the qualitative paradigm in researching senior dreams. I carried out the research using the multiple case
study method. I chose the technique of a free and individual interview. A free interview allowed the self-
expression of the subjects and penetration into the personal sphere of spirituality. The research was conducted
among senior clubs participants and students of the third age university. Seven Narrators took part in the research
and had a lively dialogue with me.
During the research and analysis, I realized how important dreams are in the self-creation of an individual. Thanks
to dreams, Narrators did not limit themselves to the potential for development and fulfillment. They were the
active creators of their lives. They created themselves and were even able to exceed their limits. Therefore, they
presented a constructive attitude overcoming crises and worries. Their dream projects were influenced by
individual, social and political experiences (life story). Their personality structure, lifestyles, economic and
living conditions, level of motivation and willingness, acquired knowledge, beliefs and other factors clearly
influenced dreams - their creation and realization. The essence of this work is the sum of the personal and
peculiar experience of dreams by the elderly, as a factor in self-development.