Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 201. Studia Russologica 8
Author:
Chodurska, Halina
Dziewanowska, Dorota
Stawarz, Barbara
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-editor:
Chodurska, Halina
Dziewanowska, Dorota
Stawarz, Barbara
Publisher:
Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-issn: 1689-9911
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl, ru
Date: 2015
Metadata
Show full item recordDescription:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Abstract
Oddajemy w ręce Czytelników ósmy tom serii Annales Universitatis Paedagogicae
Cracoviensis – Studia Russologica, zawierający artykuły pracowników Uniwersytetu
Pedagogicznego w Krakowie. W zbiorze zamieszczono także publikacje ukazujące aktualne
zainteresowania badawcze rusycystów z Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz ośrodków
zagranicznych: Moskiewskiego Uniwersytetu Pedagogicznego, Państwowego
Uniwersytetu w Odessie im. I.I. Miecznikowa, Państwowego Uniwersytetu
w Czelabińsku, Państwowego Uniwersytetu Lingwistycznego im. N.A. Dobrolubowa
w Niżnym Nowogrodzie oraz Państwowego Uniwersytetu w Tiumeniu.
Niniejszy tom zawiera prace z zakresu językoznawstwa, literaturoznawstwa
i glottodydaktyki.
Artykuły zamieszczone w dziale „Językoznawstwo” poruszają szereg zagadnień
szczegółowych z zakresu pragmalingwistyki, językowego ukształtowania tekstów
literackich oraz tłumaczenia terminologii stosowanej w rosyjskim prawie karnym.
Tradycyjnie są one zatem dość zróżnicowane. Ich Autorzy poddali analizie m.in.
sposoby wykorzystywania argumentów „zdroworozsądkowych” w dyskursie politycznym,
przedstawili pewne mechanizmy tworzenia terminologii ekonomicznej
we współczesnym języku rosyjskim, zbadali wpływ wybranych elementów struktury
aktu informacyjnego i intencji nadawcy na percepcję komunikatu, a także zastanowili
się nad stereotypizacją i możliwościami użycia zaimków osobowych w wybranych
formach wypowiedzi Aleksandra Puszkina.
Artykuły reprezentujących różne ośrodki slawistyczne rusycystów-literaturoznawców
są wyrazem tendencji wskazującej, iż nadal atrakcyjna dla penetracji
badawczej jest twórczość klasyków literatury rosyjskiej (Aleksandra Puszkina,
Mikołaja Gogola, Josifa Brodskiego czy Aleksego Tołstoja), co, jak się wydaje, wynika
z potrzeby dystansu i ponownego ustosunkowania się wobec problematyki pozornie
tylko wyczerpanej. Przedstawione analizy, mające również w przypadku niektórych
prac charakter refleksji syntetycznej, dotyczą zarówno problemów natury religijno-
filozoficznej (nauczanie Serafina z Sarowa), filozoficzno-literaturoznawczej
interpretacji przez Lwa Szestowa twórczości Puszkina, stanowią próbę odczytania
określonych mitów w spuściźnie Gogola („mit puszkinowski”) czy Brodskiego (mit
o Dydonie), jak i są tekstami łączącymi praktykę dydaktyczną z optyką literaturoznawczą
(recepcja przez Zachód literatury rosyjskiej) lub studiami z pogranicza
dociekań literaturoznawstwa i onomastyki (na materiale trylogii Aleksego Tołstoja
Droga przez mękę).
W dziale „Glottodydaktyka” zamieszczono artykuły z zakresu dydaktyki nauczania
języków obcych, psycholingwistyki, kulturologii i teorii komunikacji. Naukowcy
z Tiumenia w swoich artykułach podjęli szereg aktualnych tematów związanych
z wpływem czynników społecznych i kulturowych na realizację potencjału twórczego
młodzieży, z badaniem różnic kulturowych przejawiających się w zachowaniach
komunikacyjnych, które mogą utrudniać przebieg aktu komunikacyjnego, a także
przedstawili badania nad możliwościami wykorzystywania utworów rosyjskiej literatury
klasycznej w procesie kształcenia. Specjaliści z Krakowa skoncentrowali
się na problemach dotyczących wpływu wieku uczniów na sposób nauczania języków
obcych, przezwyciężania interferencyjnych błędów gramatycznych popełnianych
przez studentów filologii rosyjskiej oraz zaprezentowali poglądy dydaktyków
polskich w kwestii wykorzystania języka ojczystego w procesie nauczania języka
rosyjskiego.