Show simple item record

dc.contributor.authorPidkurkova, Irynapl_PL
dc.date.accessioned2021-05-31T10:39:08Z
dc.date.available2021-05-31T10:39:08Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationYouth in Central and Eastern Europe. 2020, 7(11), s. 22-29pl_PL
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/10789
dc.description.abstractDuring the coronavirus pandemic, distance learning does not properly perform such important function of higher education as social selection. This is illustrated through the prism of Pitrim Sorokin’s theory of social mobility. One of the provisions of this theory assumes that school (educational institution) is a social elevator through which there is an upward movement, and that due to the social functions of school (testing, selection, distribution) processes such as selection of best, most skilled, or talented individuals and their promotion take place. Distance education in modern Ukrainian version makes openings of the social “sieves” too large. So, firstly, not only best and most capable ones can go through them. Secondly, such system of education can lead to improper acquisition of knowledge by the students.en_EN
dc.description.abstractW okresie pandemii koronawirusa poprzez wprowadzenie kształcenia zdalnego osłabiona została funkcja selekcyjna szkolnictwa wyższego. Zostało to zobrazowane poprzez odwołanie się do teorii mobilności społecznej Pitrima Sorokina. Teoria ta zakłada, że szkoła (instytucja edukacyjna) jest społeczną windą, dzięki której następuje ruch w górę. Szkoła pełni funkcje selekcyjne (testowanie, selekcja). Dzięki tym procesom następuje selekcja najlepszych, którzy mają największe osiągnięcia, są najbardziej utalentowani i mają największe szanse na sukces. Kształcenie na odległość we współczesnej ukraińskiej szkole sprawia, że otwory w selekcyjnym „sicie” są zbyt duże. Po pierwsze, mogą przez nie przejść nie tylko najlepsi i najzdolniejsi. Po drugie, taki system edukacji może prowadzić do niewłaściwego przyswajania wiedzy przez uczniów.pl_PL
dc.language.isoenpl_PL
dc.subjectsocial selectionen_EN
dc.subjectsocial sieveen_EN
dc.subjectsocial mobilityen_EN
dc.subjectsocial functions of educationen_EN
dc.subjectdistance learningen_EN
dc.subjectselekcja społecznapl_PL
dc.subjectsito społecznepl_PL
dc.subjectmobilność społecznapl_PL
dc.subjectspołeczne funkcje edukacjipl_PL
dc.subjectkształcenie na odległośćpl_PL
dc.titleThe problem of social selection in the system of higher education in the conditions of distance learning (through the prism of Pitrim Sorokin’s theory of social mobility)en_EN
dc.title.alternativeProblem selekcji społecznych w szkolnictwie wyższym w warunkach kształcenia na odległość (w odniesieniu do teorii ruchliwości społecznej Pitrima Sorokina)pl_PL
dc.typeArticlepl_PL


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record