Lektury licealne a kino komercyjne : aksjologiczny wymiar edukacji filmowej
View/ Open
Author:
Ślósarz, Anna
Publisher:
Wydawnictwo Zakonu Pijarów, Kraków
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-isbn: 83-7629-084-7
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
lektury licealnemłodzież
film
adaptacje filmowe
kino w edukacji
Date: 2002
Metadata
Show full item recordAbstract
Niniejsza książka dotyczy aksjologicznego wymiaru filmów wykorzystywanych w licealnej edukacji polonistycznej oraz
ich potencjalnego wpływu na systemy wartości uczniów.
Główna teza to stwierdzenie, że licealiści postrzegają dwa odmienne systemy wartości: jeden zawarty w literackich
lekturach (zgodny z tradycyjnym porządkiem aksjologicznym) i drugi, wpisany w filmy z nimi związane (adaptacje,
filmy biograficzne itp.). Wskazane zostają wynikające stąd szanse i zagrożenia.
Ze względu na współczesny brak metodyki nauczania filmu oddawana do rąk Czytelników książka nie zawiera analiz typu
strukturalnego, lecz zorientowana jest na hermeneutyczną interpretacją poszczególnych dzieł. Do przeprowadzenia
analiz i interpretacji wpisywanych w filmy systemów wartości, ideologii, przesłań oraz strategii twórców
zastosowana została metoda analityczna. W zależności od rodzajów filmów i potrzeb wykorzystywano tu elementy
analizy socjologicznej, a także paradygmatów interpretacyjnych, takich jak semiotyczny, psychologistyczny,
Jungowski i ideologiczny. Rozważania wiążą się zatem z pedagogiką, psychologią, socjologią kultury, estetyką,
filozofią, teorią i historią filmu. Warstwą aksjologiczną dzieł filmowych potraktowano jednak jako najważniejszą, a
odniesiono się do nich jako do zobiektywizowanych wytworów społeczeństwa nazywających zbiorowe doświadczenia i
dających możliwość wielokrotnego badania. Z inspiracji kognitywistycznych zatem wywiedziono studiowanie relacji
film - widz w odniesieniu do warunkujących odbiór schematów poznawczych (zwłaszcza mitów i stereotypów) oraz
uwzględnianie psychologicznych warunków odbioru, a także traktowanie rozumienia i interpretacji jako świadomych,
racjonalnych działań odbiorcy.
Zagadnienie to odnosi się do ponad 250 pełnometrażowych filmów fabularnych, w tym wybranych seriali telewizyjnych i
filmów animowanych, które najsilniej powiązane są z aktualnymi programami nauczania języka polskiego w liceum.
Wśród nich znalazły się również filmy komercyjne, jeśli odnoszą się do obowiązujących lektur albo bywają przez
młodzież oglądane. Oznacza to, że poza obrębem pracy znalazły się m.in. filmy dokumentalne i krótkometrażowe.