Ku pełni miłości : społeczno-religijne przesłanie adhortacji apostolskich Jana Pawła II
View/ Open
Author:
Adamczyk, Dariusz
Publisher:
Wydawnictwo Salwator, Kraków
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-isbn: 978-83-7580-515-4
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
Jan Paweł IIPapież
adhortacje
Date: 2018
Metadata
Show full item recordDescription:
Publikacja została sfinansowana przez Rycerzy Kolumba rada 14577 w Skarżysku-Kamiennej.Abstract
Celem niniejszej książki jest ukazanie owych idei jako możliwości i konkretnych kierunków wzrastania w miłości,
która jest powołaniem każdego człowieka i sensem ludzkiej egzystencji, a także należy do istoty posłannictwa
założonego przez Chrystusa Kościoła. Ta prezentacja ujęcia przesłania Jana Pawła II zawartego w adhortacjach w
zakresie znaczenia życia i wzrastania w miłości ku pełni możliwości ludzkiego rozwoju ma na celu wymiar społeczno-
religijny, w tym również personalistyczny, etyczno-moralny, duchowy i kulturowy. Chodzi także o zwrócenie uwagi na
pewne problemy związane z budowaniem przez współczesnego człowieka porządku społecznego, w którym naczelne miejsce
winno zajmować prawo chrześcijańskiej miłości.
Podstawowym materiałem źródłowym są adhortacje apostolskie Jana Pawła II. Do podstawowych źródeł należy też Pismo
Święte. Źródła dalsze stanowią dokumenty Kościoła, na których oparte jest nauczanie papieskie. Do opracowania
niniejszej publikacji wykorzystane zostały również komentarze biblijne w zakresie związanym z omawianą
problematyką. Analiza źródeł ma na celu syntetyczne ujęcie podjętej tematyki. Zastosowanie metody analizy i syntezy
umożliwia zaprezentowanie nauki Jana Pawła II zawartej w adhortacjach oraz wnioski i sugestie dotyczące
podejmowanych zagadnień.
Książka zawiera piętnaście rozdziałów. Pierwszy z nich, w oparciu o adhortację Catechesi tradendae, dotyczy dzieła
katechizacji oraz integralności przekazywanego orędzia w perspektywie pełni życia chrześcijańskiego. W drugim
rozdziale podjęta jest tematyka nawrócenia i pojednania – na podstawie dokumentu Reconciliatio et paenitentia.
Rozdział trzeci dotyczy tożsamości oraz odpowiedzialności osób świeckich w Kościele i w świecie, w tym także ich
zaangażowania w misję ewangelizacyjną. Zagadnienia te akcentuje Jan Paweł II w adhortacji o powołaniu i misji
świeckich, pod tytułem Christifideles laici. Rozdział czwarty zawiera podstawowe zadania rodziny, które są
określone przez miłość w świetle dokumentu Familiaris consortio. W piątym rozdziale podjęte jest zagadnienie wzoru
męża i opiekuna na przykładzie postaci Józefa w świetle adhortacji Redemptoris custos.
W szóstym rozdziale zawarta jest idea rad ewangelicznych w kontekście ekonomii Odkupienia na podstawie dokumentu
dotyczącego konsekracji za-konnej, zatytułowanego Redemptionis donum. Następnie zaś, w siódmym rozdziale, podjęte
jest zagadnienie tożsamości i misji życia konsekrowanego w świetle adhortacji Vita consecrata. Ósmy rozdział
dotyczy tożsamości i misji kapłana na podstawie dokumentu o formacji kapłanów we współczesnym świecie Pastores dabo
vobis. W tym kontekście, w rozdziale dziewiątym, uka-zana jest kwestia tożsamości i posługi biskupa w świetle
dokumentu Pastores gregis.
Rozdział dziesiąty, na podstawie Ecclesia in Africa, ukazuje budowanie sprawiedliwości i pokoju w kontekście nowej
ewangelizacji. Ten sam kontekst towarzyszy treści rozdziału jedenastego, który dotyczy budowania komunii i
solidarności w świetle dokumentu Ecclesia in America, jak również rozdziału dwunastego, w którym ukazana jest misja
miłości oraz postawa służby, aby wzrastać ku pełni integralnego rozwoju. Jan Paweł II ukazuje to ostatnie
zagadnienie w dokumencie Ecclesia in Asia. Rozdział trzynasty natomiast zawiera szeroką ideę budowania wspólnoty
Chrystusowego Kościoła, którą Papież podejmuje w adhortacji Ecclesia in Oceania.
W czternastym rozdziale jest zawarte zagadnienie nadziei dla Europy w świetle dokumentu Ecclesia in Europa. Ostatni
rozdział zawiera natomiast ideę odpowiedzialności Kościoła w odbudowywaniu życia społecznego na podstawie dokumentu
Une expérance nouvelle pour le Liban. Każdy rozdział jest podzielony na podrozdziały i zakończony podsumowaniem.