Doświadczenia pracy zawodowej mężczyzn nauczycieli edukacji przedszkolnej
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Koperna, Paulina
Promotor:
Łukasik, Joanna M.
Charchuła, Jarosław
Język: pl
Słowa kluczowe:
mężczyzna-nauczyciel edukacji przedszkolnejstereotypy płci
rola nauczyciela
nierówności płciowe
edukacja przedszkolna
male teacher of preschool education
gender stereotypes
the role of the teacher
gender inequalities
preschool education
Data: 2022-01-26
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Pedagogiki i Psychologii. Praca doktorska napisana pod kierunkiem dr hab. Joanny M. Łukasik, prof. UP, promotor pomocniczy: dr Jarosław Charchuła.Streszczenie
Rozprawa dotyczy problematyki roli mężczyzny w edukacji dziecka w wieku przedszkolnym na tle przemian społecznych w
XXI wieku. Zaprezentowane w pracy zagadnienia obejmują doświadczenia mężczyzn-nauczycieli edukacji przedszkolnej:
postrzeganie siebie w roli nauczyciela, towarzyszące im odczucia, charakterystykę relacji, jakie tworzą z innymi
podmiotami oddziaływań edukacyjnych oraz znaczeń nadawanych przez nich swoim działaniom w kontekście własnego
wpływu na dzieci, a także motywacje do wyboru zawodu, subiektywne charakterystyki drogi zawodowej mężczyzn-
nauczycieli oraz odczuwane przez nich korzyści i trudności związane z pracą zawodową.
W części I przybliżono kontekst społeczno-kulturowy, w którym osadzona jest sytuacja mężczyzny - nauczyciela,
zagadnienia podejmowanych przez mężczyznę ról społecznych (ojca i nauczyciela) i problematykę stereotypów. Część II
zawiera zagadnienia metodologiczne, zaś III - analizę zebranego materiału badawczego. W siedmiu odsłonach
przedstawiono uzyskane wyniki badań, zobrazowane za pomocą wyróżnionych kategorii. Część IV zawiera kierunki
interpretacyjne. The dissertation concerns the problem of the role of men in the education of a preschool child against the
background of social changes in the 21st century. Issues presented in work include experiences of male teachers of
preschool education: self-perception in the role of the teacher, accompanying feelings, the characteristics of the
relationships they create with other subjects of educational influence and the meanings they assign to their
actions in the context of their own impact on children, as well as motivations to choose a profession, subjective
characteristics of the career path of male teachers and the perceived benefits and difficulties related to their
professional work.
First part presents the socio-cultural context in which the situation of male teacher is set, issues of male social
roles (father and teacher) and stereotypes. Second part consists of methodology and third part - the analysis of
research data. Research results are presented in seven scenes, illustrated by the distinguished categories. Part
fourth consists of interpretative directions.