Relacje i doświadczenia mistrz-uczeń w kontekście pracy dyrygenta akademickich zespołów muzycznych
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Korzeniowski, Adam
Tęczyńska-Kęska, Małgorzata
Źródło: Proces edukacyjny. Tradycja i współczesność w dobie płynnej rzeczywistości. Wołyńskie Ateny w przestrzeni historycznej, edukacyjnej i artystycznej / redakcja naukowa Teresa Żebrowska, Beata Sufa. - Kraków : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 2021. - S. 23-32
Język: pl
Słowa kluczowe:
mistrzuczeń
relacje
dyrygent
akademickie zespoły muzyczne
master
student
relations
conductor
academic musical groups
Data: 2021
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
Od bardzo dawna w nauczaniu istniały relacje mistrz-uczeń, nauczyciel-uczeń, terminator-
czeladnik-mistrz itd. W artykule podjęta została próba określenia relacji i
zarazem doświadczeń mistrz-uczeń, umiejscowionych w pracy dyrygenta akademickich
zespołów muzycznych. Mistrz wpływa na życie ucznia na wielu poziomach:
wychowuje, naucza, inspiruje, motywuje. To relacja oparta na potrzebie wzajemnego
oddziaływania: dawaniu (uczniowi) własnego doświadczenia, ale także na otrzymywaniu
od wychowanka jego „punktu widzenia” w kontekście zmieniającej się
rzeczywistości. Dobry Mistrz dba o własny rozwój, ma dystans do siebie, nie traktuje
siebie w kategorii ideału, człowieka nieomylnego. Mistrz powinien umieć słuchać,
analizować i prowadzić dialog. Umiejętność wsłuchania się w potrzeby i oczekiwania
młodego człowieka daje możliwość odpowiedniej reakcji, a tym samym udzielenia
uczniowi pomocy i odpowiedzi na nurtujące go pytania. Opisane tu zostały między
innymi cechy mistrza, zależność relacji mistrz-uczeń, miejsce, cel powstawania i
funkcjonowania akademickich zespołów śpiewaczych. For a very long time in teaching, there have been master-student, teacher-student,
apprentice-apprentice-master relationships, etc. The article attempts to define the
master-student relationship and experience at the same time as a conductor of academic
musical groups. The master influences the student’s life on many levels: educates,
teaches, inspires, motivates. It is a relationship based on the need for mutual
influence: giving (the student) his own experience, but also receiving his „point of
view” from the pupil in the context of the changing reality. A good Master cares about
his own development, he has a distance to himself, he does not treat himself as an
ideal, an infallible man. The master should be able to listen, analyze and conduct
dialogue. The ability to listen to the needs and expectations of a young person, it
gives the opportunity to react appropriately, and thus provide the student with help
and answer questions that bother him. Among other things, the characteristics of the
master, the relationship between the master-apprentice, the place and the purpose
of the formation are described here and the functioning of academic singing groups.