• polski
    • English
  • English 
    • polski
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Wydział Pedagogiki i Psychologii (WP)
  • Monografie / Rozdziały (WP)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Wydział Pedagogiki i Psychologii (WP)
  • Monografie / Rozdziały (WP)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Relacje i doświadczenia mistrz-uczeń w kontekście pracy dyrygenta akademickich zespołów muzycznych

Thumbnail
View/Open
Relacje i doświadczenia... (199.3Kb)
Author:
Korzeniowski, Adam
Tęczyńska-Kęska, Małgorzata
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Proces edukacyjny. Tradycja i współczesność w dobie płynnej rzeczywistości. Wołyńskie Ateny w przestrzeni historycznej, edukacyjnej i artystycznej / redakcja naukowa Teresa Żebrowska, Beata Sufa. - Kraków : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 2021. - S. 23-32
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
mistrz
uczeń
relacje
dyrygent
akademickie zespoły muzyczne
master
student
relations
conductor
academic musical groups
Date: 2021
Metadata
Show full item record
Abstract
Od bardzo dawna w nauczaniu istniały relacje mistrz-uczeń, nauczyciel-uczeń, terminator- czeladnik-mistrz itd. W artykule podjęta została próba określenia relacji i zarazem doświadczeń mistrz-uczeń, umiejscowionych w pracy dyrygenta akademickich zespołów muzycznych. Mistrz wpływa na życie ucznia na wielu poziomach: wychowuje, naucza, inspiruje, motywuje. To relacja oparta na potrzebie wzajemnego oddziaływania: dawaniu (uczniowi) własnego doświadczenia, ale także na otrzymywaniu od wychowanka jego „punktu widzenia” w kontekście zmieniającej się rzeczywistości. Dobry Mistrz dba o własny rozwój, ma dystans do siebie, nie traktuje siebie w kategorii ideału, człowieka nieomylnego. Mistrz powinien umieć słuchać, analizować i prowadzić dialog. Umiejętność wsłuchania się w potrzeby i oczekiwania młodego człowieka daje możliwość odpowiedniej reakcji, a tym samym udzielenia uczniowi pomocy i odpowiedzi na nurtujące go pytania. Opisane tu zostały między innymi cechy mistrza, zależność relacji mistrz-uczeń, miejsce, cel powstawania i funkcjonowania akademickich zespołów śpiewaczych.
 
For a very long time in teaching, there have been master-student, teacher-student, apprentice-apprentice-master relationships, etc. The article attempts to define the master-student relationship and experience at the same time as a conductor of academic musical groups. The master influences the student’s life on many levels: educates, teaches, inspires, motivates. It is a relationship based on the need for mutual influence: giving (the student) his own experience, but also receiving his „point of view” from the pupil in the context of the changing reality. A good Master cares about his own development, he has a distance to himself, he does not treat himself as an ideal, an infallible man. The master should be able to listen, analyze and conduct dialogue. The ability to listen to the needs and expectations of a young person, it gives the opportunity to react appropriately, and thus provide the student with help and answer questions that bother him. Among other things, the characteristics of the master, the relationship between the master-apprentice, the place and the purpose of the formation are described here and the functioning of academic singing groups.
 
URI
http://hdl.handle.net/11716/10896
Collections
  • Monografie / Rozdziały (WP)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image