Show simple item record

dc.contributor.advisorSzempruch, Jolanta
dc.contributor.authorBlachnik-Gęsiarz, Marietta
dc.date.accessioned2016-06-03T09:44:34Z
dc.date.available2016-06-03T09:44:34Z
dc.date.issued2016-06-13
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/1090
dc.descriptionUniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Rozprawa doktorska napisana pod opieką naukową prof. zw. dr hab. Jolanty Szempruch.pl_PL
dc.description.abstractCelem niniejszej dysertacji było przedstawienie przebiegu twórczej adaptacji nauczycieli w pierwszych latach pracy zawodowej. Zagadnienie to jest aktualne i istotne nie tylko z punktu widzenia tej grupy zawodowej. Każdy człowiek na tym etapie rozwoju zawodowego musi sprostać wymogom stawianym przez rynek pracy. Głównie od nauczyciela wymaga się empatii, wysoko rozwiniętych kompetencji kreatywnych, które pomogą w twórczym podejściu do pracy, pełnej współpracy z przedstawicielami wszystkich podmiotów edukacji czy nieustannego twórczego podejścia do codziennej pracy. Dysertacja składa się z pięciu rozdziałów. Rozdział pierwszy stanowi próbę ukazania procesu twórczej adaptacji zawodowej i jego uwarunkowań. Rozdział drugi zawiera metodologiczne założenia prowadzonych badań. Trzy kolejne rozdziały ukazują wyniki badań własnych dotyczących adaptacji twórczej nauczycieli w pierwszych latach pracy zawodowej. W ich ramach dokonano empirycznego opisu i analizy przebiegu procesu adaptacji zawodowej nauczyciela oraz uwarunkowań osobistych i środowiskowych tej sytuacji. W zakończeniu dokonano próby syntezy uzyskanych wyników badań. Obok sformułowanych uogólnień ukazano kierunki optymalizacji funkcjonowania nauczycieli w tym okresie rozwoju zawodowego. Zawarto propozycje działań mających na celu poprawę przebiegu twórczej adaptacji nauczycieli. Praca stanowi próbę rozpoznania przebiegu twórczej adaptacji nauczycieli w pierwszych latach pracy zawodowej oraz czynników ją warunkujących. Jest uzupełnieniem badań prowadzonych dotychczas w tym zakresie. The aim of this dissertation is presenting the process of creative adaptation of teachers at the beginning of their professional career. This issue is current and important not only from the viewpoint of this particular occupational class. Every employee at the beginning stage of professional development is expected to meet the needs of the job market. Teachers are required to be empathic, they should have highly developed creative competencies, which are helpful in creative attitude to work and cooperation with representatives of different educational subjects. The dissertation consists of five chapters. The first chapter is an attempt to present the process of creative professional adaptation and its conditions. The second chapter includes methodological assumptions of the conducted research. The next three chapters show the findings of the author's own research concerning the creative adaptation of teachers in the first years of their professional career. Within the research the empirical description and analysis of the professional adaptation process and the personal and environmental conditions were considered. At the end of the dissertation the attempt of findings synthesis is made. Apart from described generalizations, the directions to improve functioning of teachers at the beginning of their work were suggested. The suggestions how to improve the creative adaptation of teachers were included. This dissertation is an attempt to recognize the stages of creative adaptation of teachers and the determinants which influence the whole process. It is a continuation of the research conducted within this area so far.pl_PL
dc.description.abstractThe aim of this dissertation is presenting the process of creative adaptation of teachers at the beginning of their professional career. This issue is current and important not only from the viewpoint of this particular occupational class. Every employee at the beginning stage of professional development is expected to meet the needs of the job market. Teachers are required to be empathic, they should have highly developed creative competencies, which are helpful in creative attitude to work and cooperation with representatives of different educational subjects. The dissertation consists of five chapters. The first chapter is an attempt to present the process of creative professional adaptation and its conditions. The second chapter includes methodological assumptions of the conducted research. The next three chapters show the findings of the author's own research concerning the creative adaptation of teachers in the first years of their professional career. Within the research the empirical description and analysis of the professional adaptation process and the personal and environmental conditions were considered. At the end of the dissertation the attempt of findings synthesis is made. Apart from described generalizations, the directions to improve functioning of teachers at the beginning of their work were suggested. The suggestions how to improve the creative adaptation of teachers were included. This dissertation is an attempt to recognize the stages of creative adaptation of teachers and the determinants which influence the whole process. It is a continuation of the research conducted within this area so far.
dc.language.isoplpl_PL
dc.subjectnauczycielpl_PL
dc.subjectadaptacja twórczapl_PL
dc.subjectpierwsza pracapl_PL
dc.subjectpraca zawodowapl_PL
dc.subjectteacherpl_PL
dc.subjectcreative adaptationpl_PL
dc.subjectfirst jobpl_PL
dc.subjectprofessional careerpl_PL
dc.titleAdaptacja twórcza nauczycieli w pierwszych latach pracy zawodowejpl_PL
dc.title.alternativeThe creative adaptation of teachers in the first years of their professional careerpl_PL
dc.typeThesispl_PL


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record