Przeglądaj Rozprawy doktorskie (WP) według daty wydania
Wyświetlanie pozycji 1-20 z 158
-
Zespół szkół budowlanych jako środowisko wychowawcze : (na przykładzie badań w Zespole Szkół Budowlanych im. Komisji Edukacji Narodowej w Olkuszu w latach 1977-1980)
(1981)Głównym celem pracy jest zbadanie i ukazanie, na przykładzie działalności wychowawczej konkretnego zbiorczego zakładu szkolnego, czy i w jakim stopniu zintegrowane szkoły zawodowe dają lepsze efekty wychowawcze niż szkoły ... -
Działalność powszechnej organizacji "Służba Polsce" w województwie rzeszowskim w latach 1948-1955
(1984)W pracy zastosowano układ chronologiczno-problemowy, który z jednej strony był wynikiem przemyśleń autora, z drugiej zaś został mu częściowo narzucony przez jakość i zakres materiału źródłowego. Rozdział I wstępny zawiera ... -
Zabawy badawcze dzieci w przedszkolu
(1987) -
Myśl pedagogiczna Zygmunta Karola Mysłakowskiego (1890-1971)
(1994)Problematyką rozprawy jest analiza i ocena poglądów pedagogicznych Zygmunta Mysłakowskiego w ich genetycznym, rozwojowym, porównawczym i teoretyczno-edukacyjnym ujęciu. Zastosowano metody badawcze: historyczno-porównawczą ... -
Wybrane aspekty funkcjonowania dzieci astmatycznych w środowisku szkolnym. Badania w klasach I-III.
(1994)W dysertacji doktorskiej opisano wybrane aspekty funkcjonowania dzieci astmatycznych w szkołach powszechnych. Badaniami objęto 100-osobową grupę dzieci chorych oraz 100-osobową grupę kontrolną. Zastosowano następujące ... -
Efektywność gier dydaktycznych w procesie pedagogicznego kształcenia studentów
(1994)Celem pracy było zbadanie czy i w jakim stopniu planowe i systematyczne stosowanie gier dydaktycznych na zajęciach z pedagogiki ogólnej i dydaktyki ogólnej wpłynie na efektywność kształcenia studentów kierunków pedagogicznych. ... -
Aktywność zabawowa a rozwój psychoruchowy dzieci głuchych w wieku przedszkolnym
(1994)Głównym problemem pracy było określenie w jakim zakresie poziom rozwoju psychoruchowego wyznacza aktywność zabawową dzieci głuchych w zależności od typu środowiska przedszkolnego (masowe - specjalne). Badania prowadzono ... -
Zastosowanie metod wizualizacji mowy w nauczaniu i diagnostyce dzieci z wadą słuchu
(1994)Przedmiot pracy stanowi propozycja zwiększenia stopnia integracji dzieci z wadą słuchu z pozostałą częścią słyszącego społeczeństwa poprzez rozwinięcie ich mowy ustnej, przy zastosowaniu metod nowoczesnej techniki ... -
Poziom orientacji w schemacie ciała a stopień opanowania umiejętności czytania i pisania przez głuchych uczniów klas I
(1995)Celem pracy była po pierwsze diagnoza i porównanie poziomu orientacji głuchych i słyszących uczniów klas I w schemacie ciała oraz po drugie ustalenie siły zależności pomiędzy omawianym poziomem a stopniem opanowania ... -
Uczestnictwo studentów w kulturze w procesie przygotowania do zawodu nauczycielskiego
(1995)Celem badań była analiza teoretycznych i praktycznych aspektów uczestnictwa studentów w kulturze, w szczególności określenie poziomu i warunków udziału młodzieży akademickiej w różnych formach aktywności kulturalnej, ... -
Czynniki warunkujące powodzenie uczniów głuchych klas I i II w nauczaniu matematyki
(1995)Celem podjętych i realizowanych badań było ukazanie skuteczności metody ośrodków pracy w realizacji programu nauczania matematyki w klasach początkowych szkoły dla dzieci głuchych. Wcześniej prowadzone badania w tych ... -
Wychowawczo-opiekuńcza funkcja rodziny polskiej na tle współczesnych przemian społeczno-ustrojowych
(1996)Dynamika przemian społeczno-ustrojowych sprzyja zmianom postaw, obyczajów, zachowań, mentalności lecz budzi tęsknotę za tradycją. Różnorodne wzorce życia i zachowań asymilowane są do kultury bycia dnia codziennego i życia ... -
Podmiotowość uczniów - pedagogiczne postulaty a rzeczywistość : na podstawie badań przeprowadzonych w wybranych państwowych i niepaństwowych liceach ogólnokształcących w Krakowie
(1996)W pracy zaprezentowano nowe spojrzenie na istotę podmiotowości i możliwości jej diagnozowania (jednym z zadań badawczych była normalizacja skonstruowanego kwestionariusza Skali Poczucia Podmiotowości). W części teoretycznej ... -
Wpływ elementarnej umiejętności czytania na osiągnięcia w nauce uczniów klas pierwszych szkół wiejskich
(1996)Celem podjętych badań było poznanie związku zachodzącego pomiędzy elementarną umiejętnością czytania a postępami w nauce dzieci w środowisku wiejskim. Skoncentrowano się na: określeniu poziomu gotowości do nauki czytania ... -
Konstruowanie przestrzeni w wypowiedziach plastycznych i werbalnych dzieci pomiędzy 6 a 10 rokiem życia
(1996)Praca podejmuje problematykę dotyczącą specyfiki konstruowania przestrzeni przez dzieci. Celem badań było odkrycie: rodzaju ujmowanych przez dzieci relacji przestrzennych, wariantów prezentowania przestrzeni w rysunku ...