• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Rozprawy Doktorskie
  • Rozprawy doktorskie (1960-2014) - dostęp ograniczony do komputerów Biblioteki Głównej Uniwersytetu Pedagogicznego
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Rozprawy Doktorskie
  • Rozprawy doktorskie (1960-2014) - dostęp ograniczony do komputerów Biblioteki Głównej Uniwersytetu Pedagogicznego
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Zastosowanie metod wizualizacji mowy w nauczaniu i diagnostyce dzieci z wadą słuchu

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
rozprawa doktorska (9.027MB)
Autor:
Zielińska, Jolanta
Promotor:
Wyczesany, Janina
Język: pl
Słowa kluczowe:
dziecko z wadą słuchu
sygnał mowy
wizualizacja
analiza
komputer
laryngograf
nauczanie mowy ustnej
diagnoza
trakt głosowy
metoda nauczania
słuch fonematyczny
rewalidacja
eksperyment pedagogiczny
Data: 1994
Metadata
Pokaż pełny rekord
Opis:
Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Pedagogiczny. Praca doktorska napisana pod kierunkiem Prof. dr hab. Janiny Wyczesany.
Streszczenie
Przedmiot pracy stanowi propozycja zwiększenia stopnia integracji dzieci z wadą słuchu z pozostałą częścią słyszącego społeczeństwa poprzez rozwinięcie ich mowy ustnej, przy zastosowaniu metod nowoczesnej techniki komputerowej. Wykorzystano w tym celu możliwość komputerowej wizualizacji sygnału mowy w formach nadających się do prowadzenia nauczania mowy ustnej oraz diagnozowania. Dokonano wyboru i analizy różnych metod „wizualizacji” mowy, wykazano ich przydatność w rewalidacji dzieci z wadą słuchu. Zaplanowano i przeprowadzono badania eksperymentalne służące praktycznej weryfikacji dwóch metod: czasowo-częstotliwościowej i laryngograficznej. Zastosowano nie używany dotąd w odniesieniu do nauczania mowy w języku polskim nowoczesny sprzęt o nazwie Laryngograf Processor PCLX. Określono sposób pracy dziecka z wadą słuchu z komputerem oraz wpływ różnych czynników na ten proces. Sformułowano wnioski statystyczne z prac badawczych, wykazujące efektywność użycia laryngografu w rewalidacji oraz skuteczność procedury terapeutycznej w tym rodzaj i siłę wpływających na nią czynników. Opracowano jako praktyczny wynik badań i ich podsumowanie nową, możliwą, do praktycznego zastosowania w szkolnictwie specjalnym metodę nauczania mowy dzieci z wadą słuchu, podano jej algorytm, harmonogram ćwiczeń oraz uwagi metodyczne dla nauczyciela - rewalidatora chcącego podjąć pracę-z dzieckiem zaproponowaną metodą.
URI
http://hdl.handle.net/11716/2233
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • Rozprawy doktorskie (1960-2014) - dostęp ograniczony do komputerów Biblioteki Głównej Uniwersytetu Pedagogicznego
  • Rozprawy doktorskie (WP)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image