Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.advisorWyczesany, Janinapl_PL
dc.contributor.authorZielińska, Jolantapl_PL
dc.date.accessioned2018-01-11T14:43:59Z
dc.date.available2018-01-11T14:43:59Z
dc.date.issued1994
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/2233
dc.descriptionWyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Pedagogiczny. Praca doktorska napisana pod kierunkiem Prof. dr hab. Janiny Wyczesany.pl_PL
dc.description.abstractPrzedmiot pracy stanowi propozycja zwiększenia stopnia integracji dzieci z wadą słuchu z pozostałą częścią słyszącego społeczeństwa poprzez rozwinięcie ich mowy ustnej, przy zastosowaniu metod nowoczesnej techniki komputerowej. Wykorzystano w tym celu możliwość komputerowej wizualizacji sygnału mowy w formach nadających się do prowadzenia nauczania mowy ustnej oraz diagnozowania. Dokonano wyboru i analizy różnych metod „wizualizacji” mowy, wykazano ich przydatność w rewalidacji dzieci z wadą słuchu. Zaplanowano i przeprowadzono badania eksperymentalne służące praktycznej weryfikacji dwóch metod: czasowo-częstotliwościowej i laryngograficznej. Zastosowano nie używany dotąd w odniesieniu do nauczania mowy w języku polskim nowoczesny sprzęt o nazwie Laryngograf Processor PCLX. Określono sposób pracy dziecka z wadą słuchu z komputerem oraz wpływ różnych czynników na ten proces. Sformułowano wnioski statystyczne z prac badawczych, wykazujące efektywność użycia laryngografu w rewalidacji oraz skuteczność procedury terapeutycznej w tym rodzaj i siłę wpływających na nią czynników. Opracowano jako praktyczny wynik badań i ich podsumowanie nową, możliwą, do praktycznego zastosowania w szkolnictwie specjalnym metodę nauczania mowy dzieci z wadą słuchu, podano jej algorytm, harmonogram ćwiczeń oraz uwagi metodyczne dla nauczyciela - rewalidatora chcącego podjąć pracę-z dzieckiem zaproponowaną metodą.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.subjectdziecko z wadą słuchupl_PL
dc.subjectsygnał mowypl_PL
dc.subjectwizualizacjapl_PL
dc.subjectanalizapl_PL
dc.subjectkomputerpl_PL
dc.subjectlaryngografpl_PL
dc.subjectnauczanie mowy ustnejpl_PL
dc.subjectdiagnozapl_PL
dc.subjecttrakt głosowypl_PL
dc.subjectmetoda nauczaniapl_PL
dc.subjectsłuch fonematycznypl_PL
dc.subjectrewalidacjapl_PL
dc.subjecteksperyment pedagogicznypl_PL
dc.titleZastosowanie metod wizualizacji mowy w nauczaniu i diagnostyce dzieci z wadą słuchupl_PL
dc.typeThesispl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord