Zespół szkół budowlanych jako środowisko wychowawcze : (na przykładzie badań w Zespole Szkół Budowlanych im. Komisji Edukacji Narodowej w Olkuszu w latach 1977-1980)
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Banyś, Aleksander
Promotor:
Smarzyński, Henryk
Język: pl
Data: 1981
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Instytut Nauk Pedagogicznych. Praca doktorska wykonana pod kierownictwem naukowym prof. dr Henryka Smarzyńskiego w Zakładzie Pedagogiki Instytutu Nauk Pedagogicznych Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie.Streszczenie
Głównym celem pracy jest zbadanie i ukazanie, na przykładzie działalności wychowawczej konkretnego zbiorczego
zakładu szkolnego, czy i w jakim stopniu zintegrowane szkoły zawodowe dają lepsze efekty wychowawcze niż szkoły
zawodowe małe, indywidualnie pracujące. Autor podjął ten problem ze względu na społeczne zapotrzebowanie
rozszerzenia działalności wychowawczej i tworzenia jednolitego systemu wychowawczego domu rodzinnego, szkoły,
środowiska lokalnego. Ponieważ zespoły szkół zawodowych są stosunkowo młodymi organizmami szkolnymi, nie można
ograniczać się do teoretycznych rozważań. Zaistniała potrzeba przeprowadzenia szerokich badań przy użyciu różnych
metod i technik badawczych. Niezbędna jest także weryfikacja przyjętych założeń w praktyce, aby można było dojść do
właściwych wniosków i trafnie ocenić wartość zespołu szkół zawodowych z punktu widzenia oddziaływania
pedagogicznego i dydaktycznego na uczniów w wieku dojrzewania.
Celem tej pracy jest także wykazanie potrzeby przebudowy procesu pedagogicznego i dydaktycznego szkoły zawodowej z
tradycyjnego na nowoczesny, poprzez zintegrowanie procesu nauczania z wychowaniem, przy szerokiej współpracy ze
środowiskiem rodzinnym i lokalnym uczniów.
Praca ta w konsekwencji ma zobrazować rodzenie się nowego typu szkół zarówno w założeniach teoretycznych, jak i
praktycznych, na przykładzie funkcjonowania zbiorczego zakładu szkolnego w konkretnych warunkach środowiskowych. Ma
przedstawić osiągnięcia i trudności, z jakimi boryka się zespół szkół zawodowych w codziennej pracy. Chodzi
wreszcie o pokazanie celowości przebudowy postawy nauczycieli i wychowawców w zakresie integracji wychowania z
nauczaniem.