• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Rozprawy Doktorskie
  • Rozprawy doktorskie (1960-2014) - dostęp ograniczony do komputerów Biblioteki Głównej Uniwersytetu Pedagogicznego
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Rozprawy Doktorskie
  • Rozprawy doktorskie (1960-2014) - dostęp ograniczony do komputerów Biblioteki Głównej Uniwersytetu Pedagogicznego
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Wpływ elementarnej umiejętności czytania na osiągnięcia w nauce uczniów klas pierwszych szkół wiejskich

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
rozprawa doktorska (12.51MB)
Autor:
Szempruch, Jolanta
Promotor:
Szymkat, Janina
Język: pl
Słowa kluczowe:
gotowość do czytania
elementarna umiejętność czytania
start szkolny
umiejętności szkolne
dziecko sześcioletnie
pierwszoklasista
czynniki psychofizyczne
czynniki pedagogiczne
czynniki środowiskowe
Data: 1996
Metadata
Pokaż pełny rekord
Opis:
Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Pedagogiczny. Praca doktorska napisana pod kierunkiem naukowym Prof. dr hab. Janiny Szymkat.
Streszczenie
Celem podjętych badań było poznanie związku zachodzącego pomiędzy elementarną umiejętnością czytania a postępami w nauce dzieci w środowisku wiejskim. Skoncentrowano się na: określeniu poziomu gotowości do nauki czytania i elementarnej umiejętności czytania dzieci rozpoczynających naukę w szkole; ustaleniu czynników determinujących elementarną umiejętność czytania; poznaniu stopnia znajomości przez nauczycieli klas pierwszych, poziomu elementarnej umiejętności czytania dzieci rozpoczynających naukę w szkole oraz metod rozwijania tej umiejętności; stwierdzeniu czy i w jakim zakresie wiąże się elementarna umiejętność czytania z jakością startu szkolnego uczniów i ich wynikami w nauce w klasie pierwszej. Do badań wykorzystano testy: inteligencji (KSI M. Chajnowski); percepcji wzrokowej i koordynacji wzrokowo-słuchowej (Benedr-Santuci) oraz próby: słuchu fonematycznego, analizy i syntezy słuchowej, wzrokowej oraz pamięci słuchowej (H. Cybulska); gotowości słownikowo-pojęciowej i emocjonalno- motywacyjnej do nauki czytania (A. Brzezińska); głośnego czytania i pisania (T. Straburzyński, T. Śliwińska, A. Brzezińska) oraz sprawdziany umiejętności i wiadomości szkolnych z języka polskiego, matematyki i środowiska społeczno-przyrodniczego. Uzyskane wyniki wskazują na prognostyczną wartość elementarnej umiejętności czytania dla przewidywania jakości startu szkolnego i osiągnięć uczniów w nauce w klasie pierwszej.
URI
http://hdl.handle.net/11716/1802
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • Rozprawy doktorskie (1960-2014) - dostęp ograniczony do komputerów Biblioteki Głównej Uniwersytetu Pedagogicznego
  • Rozprawy doktorskie (WP)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image