Wpływ elementarnej umiejętności czytania na osiągnięcia w nauce uczniów klas pierwszych szkół wiejskich
View/ Open
Author:
Szempruch, Jolanta
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-advisor:
Szymkat, Janina
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
gotowość do czytaniaelementarna umiejętność czytania
start szkolny
umiejętności szkolne
dziecko sześcioletnie
pierwszoklasista
czynniki psychofizyczne
czynniki pedagogiczne
czynniki środowiskowe
Date: 1996
Metadata
Show full item recordDescription:
Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Pedagogiczny. Praca doktorska napisana pod kierunkiem naukowym Prof. dr hab. Janiny Szymkat.Abstract
Celem podjętych badań było poznanie związku zachodzącego pomiędzy elementarną umiejętnością czytania a postępami w
nauce dzieci w środowisku wiejskim. Skoncentrowano się na: określeniu poziomu gotowości do nauki czytania i
elementarnej umiejętności czytania dzieci rozpoczynających naukę w szkole; ustaleniu czynników determinujących
elementarną umiejętność czytania; poznaniu stopnia znajomości przez nauczycieli klas pierwszych, poziomu
elementarnej umiejętności czytania dzieci rozpoczynających naukę w szkole oraz metod rozwijania tej umiejętności;
stwierdzeniu czy i w jakim zakresie wiąże się elementarna umiejętność czytania z jakością startu szkolnego uczniów i
ich wynikami w nauce w klasie pierwszej. Do badań wykorzystano testy: inteligencji (KSI M. Chajnowski); percepcji
wzrokowej i koordynacji wzrokowo-słuchowej (Benedr-Santuci) oraz próby: słuchu fonematycznego, analizy i syntezy
słuchowej, wzrokowej oraz pamięci słuchowej (H. Cybulska); gotowości słownikowo-pojęciowej i emocjonalno-
motywacyjnej do nauki czytania (A. Brzezińska); głośnego czytania i pisania (T. Straburzyński, T. Śliwińska, A.
Brzezińska) oraz sprawdziany umiejętności i wiadomości szkolnych z języka polskiego, matematyki i środowiska
społeczno-przyrodniczego. Uzyskane wyniki wskazują na prognostyczną wartość elementarnej umiejętności czytania dla
przewidywania jakości startu szkolnego i osiągnięć uczniów w nauce w klasie pierwszej.