• polski
    • English
  • English 
    • polski
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Wydział Pedagogiki i Psychologii (WP)
  • Monografie / Rozdziały (WP)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Wydział Pedagogiki i Psychologii (WP)
  • Monografie / Rozdziały (WP)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Wychowanie ku wartościom - o wychowaniu z perspektywy polskiego dworu

Thumbnail
View/Open
Wychowanie ku wartościom... (1.574Mb)
Author:
Kraszewski, Krzysztof
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Wartości w teorii i praktyce edukacyjnej / redakcja naukowa Irena Adamek, Zofia Szarota, Ewa Żmijewska. - Kraków : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 2013. - S. [101]-107
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
wychowanie
wartości
Date: 2013
Metadata
Show full item record
Abstract
Przedmiotem rozważań w niniejszym tekście jest problematyka wartości prezentowanych przez ludzi wychowanych w duchu polskiego dworu. Jest to zagadnienie, które w okresie powojennym nie znajdowało się w spektrum szczególnych zainteresowań teoretyków i praktyków wychowania. Jak pisze Irena Domańska-Kubiak: „Skazano bowiem na zapomnienie i usiłowano wykreślić z tradycji narodowej dorobek klasy społecznej wiodącej w kulturze przez setki lat. Nie prowadzono badań naukowych na temat ziemiaństwa i nie wydawano literatury, która by o nim opowiadała” (2004: 190). W ostatnich latach tematyka ta coraz częściej pojawia się w różnego typu publikacjach. Proces wprowadzania młodego człowieka w świat kultury ziemiańskiej, która miała system wartości przez pokolenia pielęgnowanych i afirmowanych całym życiem, jest dla badacza niezwykle ciekawy w aspekcie poznawczym. Ich urzeczywistnianie i wierność tym wartościom w różnych sytuacjach, zarówno w odniesieniu do indywidualnych losów poszczególnych osób, jak i grupy czy warstwy społecznej jest opisywana w pamiętnikach i literaturze wspomnieniowej. W dobie wszechobecnego relatywizmu i podkreślanego braku autorytetów problematyka ta nabiera szczególnego znaczenia. Badania z tego zakresu odnoszą się do aksjologicznych podstaw wychowania. Zasygnalizowana w tytule problematyka wskazuje na określone miejsce, w którym proces wychowania był realizowany. Miejscem tym był dom rodzinny, kształtujący osobowość i charakter człowieka. Ten dom, z którego perspektywy wymienione będą tylko wybrane zagadnienia wychowawcze, to dwór polski. Chociaż do dnia dzisiejszego zostało ich niewiele „Dwór polski pozostał częścią tej ziemi, częścią naszego o niej myślenia, częścią nas samych, zapisem odziedziczonym z krwią przodków” (Markowski 2006: 11).
URI
http://hdl.handle.net/11716/11037
Collections
  • Monografie / Rozdziały (WP)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image